גיל 11 - 12


חדש בדף:



לשתול אילן יוחסין בתקופת הקורונה.


הימים ארוכים, לנכדים אין קייטנה ויש גבול עד כמה אפשר להיות שתול מול הטלוויזיה. במקום זה, נציע לנכד שנשתול יחד אילן יוחסין.
ספרו לנכד שיש אתר שנקרא MY HERITAGE. החברה הייתה לאחרונה הרבה בחדשות בזכות ציוד שרכשו מסין לעריכת בדיקות קורונה. אם מספר בני המשפחה לא עולה על 250 אנשים, השימוש באתר בתכנית ה-BASIC הוא חינמי.
הציעו לנכד להכין אילן יוחסין משפחתי. אתם הסבים מצד אחד, אבל לאחר שילמד יוכל לערוך עוד אילן יוחסין מצד הסבים השניים.
אגב, אנקדוטה קטנה. במשפחה מסוימת, יש סבתא רינה, מצד האימא, וסבתא חנה, מצד האבא. סבתא רינה אמרה לנכדיה:
-אתם הנכדים הכי מוצלחים ! אין בישראל אף סבתא שיש לה נכדים כאלה!
הנכדים ענו:
-דווקא יש אחת כזאת: סבתא חנה.
טיפ קטן: נסו אתם קודם להכיר את התוכנה של MY HERITAGE, כדי שתוכלו לעזור לנכד. תתאמו עם הנכד מראש מתי נוח לו לעשות זאת יחד אתכם, בזום, בסקייפ או בשיחת טלפון.
אם הנכד כבר הכין עבודת שורשים לבית הספר, כלומר אם הוא מעל גיל 12, בקשו ממנו שיניח את העבודה מולו בזמן השיחה המשותפת ביניכם.
נסו לעבוד עם התוכנה פתוחה על המחשב שלכם בזמן שהנכד יושב מול המחשב שלו, עם אותה תוכנה. אם הוא מתקשה בדבר-מה, תוכלו לעזור לו. אגב: בסקייפ , למשל, תוכלו שניכם לראות את העבודה.
אם תשתמשו בתכנת זום,תוכלו להקליט את השיחה ולהשתמש בה בבוא העת.
אתם יכולים לשים תמונות של בני משפחה באילן היוחסין. אם תשימו תמונה של הסבא, בנו ונכדו אולי הנכד יגלה למי הוא דומה?
יהיה נחמד אם תוסיפו סיפור מעניין או מעשיה על כל אחד מהנזכרים. זה יקרב את הנכד לסיפור המשפחתי וזה יחמם את היחסים המשפחתיים.
אגב: אם זאת משפחה גדולה, לא חייבים לסיים את הכל ב"ישיבה" אחת. אפשר לעבור בכל פעם על דור אחר. אתם יכולים למנות כמה אנשים שיכולים לנהל את אילן היוחסין שלכם ויהיה נחמד לתת גם לנכד תפקיד.
אם לנכד יש מספיק סבלנות – כי הרי זמן לא חסר בתקופת הקורונה – תוכלו לערוך ארבעה אילנות: אחד לסבתא מצד האבא, לסבא מצד האבא, לסבתא מצד האימא ולסבא מצד האימא.
אם יש אחים קטנים יותר במשפחה, אפשר לצרף גם אותם לדיונים, לסיפורים ולעבודה המשותפת.
בהצלחה ותיהנו מכל רגע! זה ישמש גם את הנכדים הקטנים יותר בהכנת עבודת השורשים שלהם.

חלוקי נחל כרקע לציור.

הימים של החורף מביאים גם גשמי ברכה, אבל גם הרבה הצטננויות. הסבים יקבלו בקשות חוזרות ונשנות לבלות זמן עם הנכד המצונן או עם הנכדה המשתעלת. כדי להעביר את הזמן בנעימים, הצטיידו בחלוקי נחל ובצבעים. פרסו עתון ישן על השולחן והזמינו את הפציאנט לצייר - בנוסח של ריפו בעיסוק. הנה דוגמה להמחשה,באדיבותה של גליה ש.:



בהצלחה!



באדיבות מוזיאון בלומפילד למדע בירושלים:איך פועלים מיתרי הקול?



קישוטים לסוכה - בציור ובמיחזור.


הציוד : דף נייר עבה, ספוג וקערית מים, גירים צבעוניים, ספריי מקבע.

כבר הקמנו את הסוכה, בכוחות משותפים (שתי הידיים של אבא / אמא וההתרוצצות של הילדים סביבם). גם כשהסוכה כבר עומדת ומקושטת, עדיין אפשר להמשיך ולקשט אותה.המטרה משולשת: זה מייפה את הסוכה , מבטיח תעסוקה מהנה לילדים ובעיקר מעניק שקט להורים.
אז מה נעשה? קודם כל, למען שמירה על איכות הסביבה, רצוי להשתמש בדפים שיצאו מהמדפסת כתובים רק על צד אחד, והצד השני, הנקי, משווע להיות שימושי אף הוא.
 

הרטב היטב את הנייר בספוג הטבול במים ותן לו להתייבש. כשהתייבש, צבע עליו עם גירים צבעוניים לפי מיטב ההשראה ומרח את הצבעים עם האצבעות. כשהציור מניח את דעתך, רסס בספריי מקבע ותלה את היצירה –החתומה, כמובן – בסוכה.

 

לאותת.

 

ציוד: אותיות מגנטיות.

אם כבר יש לכם אותיות מגנטיות מהנכד הבכור, נצלו אותן שוב. פזרו את האותיות על צד שמאל. כל אחד, לפי תור, לוקח שש אותיות באקראי. המשתתף צריך להרכיב את המלה הארוכה ביותר משש האותיות שלו. רושמים ניקוד בכל סבב, כדי לדעת מי המנצח. 
 
 

 

גוף האדם - או אנטומיה.

ציוד : זמן, מעט היכרות של גוף האדם.

זה זמן  טוב להתחיל לספר לנכדה מעט על גוף האדם. היכן ממוקם הלב? הכבד? הראות? הכליות? כמה חדרים ועליות יש– לא בדירה, בלב! מה יש לנו בעמוד השדרה? מה תפקיד כלי הדם? השרירים? הגידים? העצבים? ( אם הקטע מביא לכם עצבים, דלגו לשלב הבא).

אני לרגע לא מתכוונת שתתחילו לספר לילדה על כל המיחושים, הכאבים, המחלות וההפרעות שלכם עצמכם, של החברים ושל השכנה ממול – אחרת הילדה תחטוף דיכאון, עיצבון – ועוד תתחיל להמתין לעיזבון!


                               

אמנות השיחה. 

 

ציוד : סבלנות.

זה עיתוי טוב, לדעתי, להסביר לנכד את היתרון של כושר השכנוע. הסבירו לו שהרבה יותר מכובד לנצח בויכוח בעזרת נימוקים הגיוניים, מאשר בעזרת אגרופים אימתניים. אגב, כולם מדברים כעת נגד אלימות- בואו נעשה דבר-מה קונסטרוקטיבי למען החינוך לסובלנות.

תנו לנכד לבחור נושא לפי רצונו. הסבירו לו שבויכוח צריכים להיות שניים: אחד בעד רעיון מסוים, השני נגדו. לאחר שבחר את הנושא ושטח את טיעוניו, שחקו אתם את תפקיד המתנגד לרעיון. כל אחד צריך לנסות לשכנע את השני בצדקת טיעוניו הוא. והעיקר: לא להרים את הקול!

 מי שצודק לא צועק!

ספר לי סיפור. 

ציוד : זמן.

כל אחד צריך לפעמים לספר מעשיה, לשאת נאום או לתאר תקרית. תנו לנכד לבחור נושא הקרוב לליבו ולספר עליו בהרחבה, לפחות חמש דקות. הסבירו שבכל סיפור חייבים להיות שלושה חלקים: צריכה להיות התחלה- או פתיחה –, גוף הסיפור וסיום, או הפקת לקחים.

אם הוא מתקשה, תתחילו אתם מסיפור אישי –תדאגו רק שזה יעניין אותו.


סיפור הסופר.


ציוד : זמן,כסף ועגלת קניות.

גשו לסופר הקרוב  לביתכם. תדאגו  מראש לרשימת קניות, כיון שגם זה שעור חשוב בניהול משק הבית. לימדו את הנכד להשוות מחירים ומשקלים, להחליט בתבונה על כל קניה. הסבירו לו מעט מהו תקציב משפחתי ובמה זה דומה לתקציב המדינה בכללותה.


לפתח כימיה עם הכימיה. 

 
 
ציוד: כוס תה-או, לחלופין : חמיצת סלק,- לימון, אבקת אפיה.

זאת הזדמנות לספר מעט על אינדיקטורים בטבע: כיצד התה או החמיצה מתבהרים בחומצה כמו מיץ לימון, למשל, וכיצד הם מתכהים בהוספת אבקת האפייה. הסבירו להם על החומציות במערכת העיכול ומה תפקידה.

תראו להם כיצד משתחררת דו תחמוצת הפחמן מאבקת האפייה, כשמטפטפים עליה כמה טיפות מיץ לימון. תסבירו שבכל משקה תוסס יש דו תחמוצת הפחמן, שאינה נוטה להתמוסס במים. לכן כוס עם מי סודה, שנשארת פתוחה על השולחן, מאבדת את הגז –ואת הטעם – לאחר מספר דקות. כדי לשמור את הגז דו תחמוצת הפחמן בתוך המשקה, יש לסגור את הבקבוק היטב.

 אגב, אנחנו נושמים חמצן ופולטים דו תחמוצת הפחמן, וזאת אחת הסיבות להיווצרות החור באוזון ולירידה באיכות האטמוספרה. דברו מעט על איכות הסביבה ועל תפקיד וחשיבות הצמחייה, שקולטת את דו תחמוצת הפחמן ובעזרת הפוטוסינתזה פולטת חמצן חזרה לאטמוספרה. צאו אתו לגינה, למרפסת או לאדן החלון. קחו עציץ ושתלו צמח.                 

רוצים לפשט את ההסבר? אז קראו לזה הטמעה, במקום פוטוסינטזה. הסבירו שהצמח קולט דו תחמוצת הפחמן – גז שאנחנו והמכוניות פולטים – ובעזרת מים ואור השמש, הצמח יוצר סוכר, מים חדשים וחמצן. בצורה פשטנית: כאילו היינו לוקחים בלון, נושפים לתוכו, מרטיבים אותו, מחזיקים אותו באור המרפסת – וכעבור מספר שעות היינו מקבלים כוס מי סוכר, ועוד חמצן לנשימה.

בא בחשבון?

אם הנכדה אוהבת מתימטיקה ואתם רוצים לתת לה לפתור מעט שאלות, הציצו בקבצים המצורפים כאן ותמצאו שאלות. בהצלחה!

אם היא רוצה לבדוק את עצמה שלא טעתה, תבדקו בצרופת התשובות.


נשמח לקבל ולחלוק עם הגולשים דברים נוספים, אם תכתבו ל-sabaandsabta@gmail.com

 

ĉ
Saba Sabta,
4 במאי 2010, 12:02
ĉ
Saba Sabta,
4 במאי 2010, 12:01
Comments