גיל 11 - 12

בצרופות: שאלות אתגר בחשבון .

לקראת שבוע הספר העברי: המלצות על ספרי ילדים על פי צומת ספרים-2014.

גיל ה-ו:

1. פלא – ר"ג פלאסיו

2. סופר סטרייקה – מעל ומעבר

3. קיסר השכונה / נאוה מקמל עתיר.

4. המורה דרורה לא מפלצת / ינץ לוי



גיל ז-ט:

1. צל ועצם – לי ברדוגו

2. בית אדס / רייק רידן

3. המפלה של מס' 5

4. סדרת עולמטה – גרגור והנבואה האפורה, גרגור ואימת האבדון.

5. אגדה / מרי לו


 



טיפ קטן:

אם אתם רוצים לרכוש ספר לילד, הספרים האהובים ביותר לשנת 2010 לגילאים אלה הם:

1. יומנו של חנון - השולט - ג'ף קיני                        2. המכוערים של דניאל - עפרה גלברט- אבני




חדש בדף:



באדיבות מוזיאון בלומפילד למדע בירושלים:
איך פועלים מיתרי הקול?


קישוטים לסוכה - בציור ובמיחזור.


הציוד : דף נייר עבה, ספוג וקערית מים, גירים צבעוניים, ספריי מקבע.

כבר הקמנו את הסוכה, בכוחות משותפים (שתי הידיים של אבא / אמא וההתרוצצות של הילדים סביבם). גם כשהסוכה כבר עומדת ומקושטת, עדיין אפשר להמשיך ולקשט אותה.המטרה משולשת: זה מייפה את הסוכה , מבטיח תעסוקה מהנה לילדים ובעיקר מעניק שקט להורים.
אז מה נעשה? קודם כל, למען שמירה על איכות הסביבה, רצוי להשתמש בדפים שיצאו מהמדפסת כתובים רק על צד אחד, והצד השני, הנקי, משווע להיות שימושי אף הוא.
 

הרטב היטב את הנייר בספוג הטבול במים ותן לו להתייבש. כשהתייבש, צבע עליו עם גירים צבעוניים לפי מיטב ההשראה ומרח את הצבעים עם האצבעות. כשהציור מניח את דעתך, רסס בספריי מקבע ותלה את היצירה –החתומה, כמובן – בסוכה.

 

לאותת.

 
ציוד: אותיות מגנטיות.

אם כבר יש לכם אותיות מגנטיות מהנכד הבכור, נצלו אותן שוב. פזרו את האותיות על צד שמאל. כל אחד, לפי תור, לוקח שש אותיות באקראי. המשתתף צריך להרכיב את המלה הארוכה ביותר משש האותיות שלו. רושמים ניקוד בכל סבב, כדי לדעת מי המנצח. 
 
 

 

גוף האדם - או אנטומיה.

ציוד : זמן, מעט היכרות של גוף האדם.

זה זמן  טוב להתחיל לספר לנכדה מעט על גוף האדם. היכן ממוקם הלב? הכבד? הראות? הכליות? כמה חדרים ועליות יש– לא בדירה, בלב! מה יש לנו בעמוד השדרה? מה תפקיד כלי הדם? השרירים? הגידים? העצבים? ( אם הקטע מביא לכם עצבים, דלגו לשלב הבא).

אני לרגע לא מתכוונת שתתחילו לספר לילדה על כל המיחושים, הכאבים, המחלות וההפרעות שלכם עצמכם, של החברים ושל השכנה ממול – אחרת הילדה תחטוף דיכאון, עיצבון – ועוד תתחיל להמתין לעיזבון!


                               

אמנות השיחה. 

 

ציוד : סבלנות.

זה עיתוי טוב, לדעתי, להסביר לנכד את היתרון של כושר השכנוע. הסבירו לו שהרבה יותר מכובד לנצח בויכוח בעזרת נימוקים הגיוניים, מאשר בעזרת אגרופים אימתניים. אגב, כולם מדברים כעת נגד אלימות- בואו נעשה דבר-מה קונסטרוקטיבי למען החינוך לסובלנות.

תנו לנכד לבחור נושא לפי רצונו. הסבירו לו שבויכוח צריכים להיות שניים: אחד בעד רעיון מסוים, השני נגדו. לאחר שבחר את הנושא ושטח את טיעוניו, שחקו אתם את תפקיד המתנגד לרעיון. כל אחד צריך לנסות לשכנע את השני בצדקת טיעוניו הוא. והעיקר: לא להרים את הקול!

 מי שצודק לא צועק!

ספר לי סיפור. 

ציוד : זמן.

כל אחד צריך לפעמים לספר מעשיה, לשאת נאום או לתאר תקרית. תנו לנכד לבחור נושא הקרוב לליבו ולספר עליו בהרחבה, לפחות חמש דקות. הסבירו שבכל סיפור חייבים להיות שלושה חלקים: צריכה להיות התחלה- או פתיחה –, גוף הסיפור וסיום, או הפקת לקחים.

אם הוא מתקשה, תתחילו אתם מסיפור אישי –תדאגו רק שזה יעניין אותו.


סיפור הסופר.


ציוד : זמן,כסף ועגלת קניות.

גשו לסופר הקרוב  לביתכם. תדאגו  מראש לרשימת קניות, כיון שגם זה שעור חשוב בניהול משק הבית. לימדו את הנכד להשוות מחירים ומשקלים, להחליט בתבונה על כל קניה. הסבירו לו מעט מהו תקציב משפחתי ובמה זה דומה לתקציב המדינה בכללותה.


לפתח כימיה עם הכימיה. 

 
 
ציוד: כוס תה-או, לחלופין : חמיצת סלק,- לימון, אבקת אפיה.

זאת הזדמנות לספר מעט על אינדיקטורים בטבע: כיצד התה או החמיצה מתבהרים בחומצה כמו מיץ לימון, למשל, וכיצד הם מתכהים בהוספת אבקת האפייה. הסבירו להם על החומציות במערכת העיכול ומה תפקידה.

תראו להם כיצד משתחררת דו תחמוצת הפחמן מאבקת האפייה, כשמטפטפים עליה כמה טיפות מיץ לימון. תסבירו שבכל משקה תוסס יש דו תחמוצת הפחמן, שאינה נוטה להתמוסס במים. לכן כוס עם מי סודה, שנשארת פתוחה על השולחן, מאבדת את הגז –ואת הטעם – לאחר מספר דקות. כדי לשמור את הגז דו תחמוצת הפחמן בתוך המשקה, יש לסגור את הבקבוק היטב.

 אגב, אנחנו נושמים חמצן ופולטים דו תחמוצת הפחמן, וזאת אחת הסיבות להיווצרות החור באוזון ולירידה באיכות האטמוספרה. דברו מעט על איכות הסביבה ועל תפקיד וחשיבות הצמחייה, שקולטת את דו תחמוצת הפחמן ובעזרת הפוטוסינתזה פולטת חמצן חזרה לאטמוספרה. צאו אתו לגינה, למרפסת או לאדן החלון. קחו עציץ ושתלו צמח.                 

רוצים לפשט את ההסבר? אז קראו לזה הטמעה, במקום פוטוסינטזה. הסבירו שהצמח קולט דו תחמוצת הפחמן – גז שאנחנו והמכוניות פולטים – ובעזרת מים ואור השמש, הצמח יוצר סוכר, מים חדשים וחמצן. בצורה פשטנית: כאילו היינו לוקחים בלון, נושפים לתוכו, מרטיבים אותו, מחזיקים אותו באור המרפסת – וכעבור מספר שעות היינו מקבלים כוס מי סוכר, ועוד חמצן לנשימה.

בא בחשבון?

אם הנכדה אוהבת מתימטיקה ואתם רוצים לתת לה לפתור מעט שאלות, הציצו בקבצים המצורפים כאן ותמצאו שאלות. בהצלחה!

אם היא רוצה לבדוק את עצמה שלא טעתה, תבדקו בצרופת התשובות.


נשמח לקבל ולחלוק עם הגולשים דברים נוספים, אם תכתבו ל-sabaandsabta@gmail.com

 

ĉ
Saba Sabta,
4 במאי 2010, 12:02
ĉ
Saba Sabta,
4 במאי 2010, 12:01
Comments