גיל 9 - 10



מסגרות לתמונות.




.ציוד: קרטון גלי / בריסטול, דבק לבן, צבעי אקוורל, צדפים / שאריות בדים / כפתורים / ניירות צלופן / ניירות לקשירת מתנות.



מסגרת מבריסטול עם סרטי קשירה למתנות.


הילדים כבר הספיקו ליצור הרבה עבודות , ציורים והדבקות. חלק מאלה כל-כך יפים, עד שחובה לשמר אותם. כדי להבטיח להם חיי נצח –או לפחות חיי שבוע ימים-  כדאי למסגר אותם. מה עוד שממילא בחופש הגדול מחפשים בנרות תעסוקות מדליקות.

הנה כמה רעיונות למסגור עבודות של ילדים.

כדאי להדביק את דף הציור, למשל, לדף בריסטול גדול מהציור עצמו בכ- 5 ס"מ מכל צד.כשהדבק יבש, עוברים לשלב הבא.

אם יש לכם קרטון גלי, תנו לילדים לגזור אותו כגודל הציור שרוצים למסגר, ועוד כחמישה ס"מ מכל צד. הילדים ידביקו את העבודה ואת המסגרת ויצבעו בכל צבע שיבחרו.

אם אתם – או הילדים – מאד פדנטים, כדאי קודם לצבוע את הקרטון ורק אח"כ להדביק את העבודה, כדי שצבעי המסגרת לא יגלשו ל"יצירה" עצמה.

אם אתם מזדמנים עם הילדים לחוף הים, למשל, אספו צדפים מהחוף. לכשתחזרו הביתה, כסו את השולחן בהרבה עיתונים, למניעה מקסימאלית של לכלוך מינימאלי.הילדים יצבעו את הצדפים בצבעי אקוורל. עד שהצבע יתייבש, הם  ימרחו שכבת דבק עבה של דבק על המסגרת וידביקו את הצדפים.

נניח שהילדים אוהבים ללקק ארטיק – ואיזה ילד לא אוהב ארטיק? בקשו מהם לשמור את מקלות הארטיק. תנו לילדים לשטוף אותם היטב ולייבש אותם.

לאחר שהמקלות יבשו, תנו לילדים לצבוע אותם בצבעי מים. ימתינו שהצבע יתייבש ואז הילד יכול להדביק את המקלות. אפשר להדביק אחד ליד השני בצפיפות, ברווחים, בהצלבה, בזיג-זג או בכל צורה אחרת שיחליטו עליה.

אם יש לכם בבית נייר צלופן צבעוני, אפשר לגזור ממנו רצועות  ולהדביק אותם כמסגרת.

אפשרות אחרת: להדביק סרטים לקשירת מתנות, לגזור קצוות ארוכים לסלסל את הקצוות בעזרת העברת הסרט מעל קצה חד של סכין כהה, למשל, או מעל להב המספריים.

מאותם סרטי קישוט אפשר ליצור פרחים ולהדביק אותם על המסגרת הצבועה.

נניח שיש לכם בבית בד צבעוני, שארית של בד שתפרתם או שרוול של שמלה שנגזר. עטפו את כל הקרטון שגזרו הילדים בבד שגזרתם בגודל מתאים, תנו לילדים שדכן והסבירו להם כיצד להדק את הבד לקרטון של המסגרת. אפשר גם להדביק את הבד היטב לקרטון ורק אחר-כך להדביק את הציור מעל המסגרת.

אם יש לכם אוסף כפתורים יפה, תרמו אותם לילדים כדי שידביקו אותם למסגרת, מסביב לציור.

כך הילד יהיה עסוק שעה תמימה ביצירת המסגרת – ואל תתפלאו אם לעתים המסגרת "תגנוב את ההצגה" מהציור המקורי. בקיצור, כדאי לשמור על המסגרת – גם ביצירת מסגרות חדשות.

משחק בבשמים.


ציוד: מחשב ומעט עזרה באנגלית.

הנכדה כבר לומדת אנגלית, מזהה אותיות, אבל לא שולטת בהבנת הנקרא. אם אתם מבינים אנגלית - גם בלי תואר ראשון בספרות אנגלית השוואתית- הציעו לה את המשחק הבא:
היא תשחק, תשתעשע ותלמד מעט אנגלית - או לפחות תתרגל לא לפחד מהשפה.


קישוטים לסוכה - באור וצבע.


הציוד:  2 פנסים, צלופן אדום, צהוב, כחול, גומיות.כאן נדרשים לפחות שני ילדים.זה חייב להתבצע רק בשעות החשיכה.

היות ודפנות הסוכה לבנים בדרך כלל, תנו לכל ילד פנס . הילד צריך להצמיד לחלק המאיר פיסת צלופן. ילד א' יצמיד צלופן צהוב, ילד ב' יצמיד צלופן אדום. כעת כבו את האור בסוכה. כל ילד צריך להדליק את הפנס ולכוון את אורו לאותו קטע של הדופן, כך שאורות שני הפנסים יאירו באותו מקום. איזה צבע יתקבל? כתום, כמובן.הילדים יחזרו על המשחק, הפעם עם צלופן אדום וכחול, אח"כ עם צלופן צהוב וכחול. יופי של תעסוקה, מעניינת ומהנה- וגם למידה בצידה.


תחת זכוכית מגדלת-מתוך האתר http://www.ifeel.co.il/


ציוד: זכוכית מגדלת.

גם בדרך לגינה וגם כשאנו כבר שם, ניתן לצפות בבעלי חיים זעירים ובשאר תופעות טבע מעניינות על פני הקרקע או מעליה, על גבי הצומח. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לצייד את הילד בזכוכית מגדלת. כך הוא יוכל לראות טוב יותר את כל החיים המופלאים המתנהלים מתחת לאפנו, ולהעריכם טוב יותר.




השכלה כללית.

ציוד: דפי ניר, עפרונות – וידע מוקדם.

משחק ארץ - עיר - חי – דומם. מחליטים כל פעם על אות אחרת שחייבים למצוא דוגמא אחת מכל סוג, שתתחיל באותה אות. למשל: ברזיל, בריסל, ברווז, בזלת.או: צרפת, צפת, צפרדע, צור.

אגב, אם לנכדה יש תחום התעניינות מוגדר, אפשר להוסיף עוד טור ( למשל: שמות של שירים, זמרים וכו').




פעילות גופנית.

 
ציוד: שני כדורים או שני חבלים.קופסאות שימורים.

להשמיע מוזיקה נעימה ברדיו או מדיסק. להתאמן יחד עם הנכד בהקפצת כדור, בזריקה ותפיסה, בקליעה לסל וכו'.

אפשר לנסות לקפוץ חבל, או לתת לנכד לקפוץ: על רגל אחת, על שתי רגליים ולנסות לשבור את השיא של עצמו .

אם יש בבית אופני כושר , זאת הזדמנות להתאמן לפי תור.

אפשר להרים משקלות, כשקופסאות שימורים משמשות כמשקולות. אפשר להרים אותן, לגלגל אותן למרחק הגדול ביותר – בתנאי שאין שכנים בקומה מתחת, או שהם נסעו לשמור על הנכדים שלהם...

 


 שורש העניין.

ציוד: דף נייר, עפרון או עט, אלבום התמונות המשפחתי.

 לבנות את אילן היוחסין האישי של הנכדה.

זאת הזדמנות טובה להושיב את הנכדה כדי להראות לה את אילן היוחסין הפרטי שלה. הוציאו אלבומים, ספרו לה על הוריה, עליכם עצמכם ועל הוריכם. לוו את התיאור בתמונות ובסיפור של אנקדוטה, מעשיה מצחיקה או מעניינת או כל פרט מיוחד אחר.

אגב, הרבה מאמינים – ואני ביניהם – שאדם ממשיך להתקיים כל עוד מזכירים אותו. הנה הזדמנות להזכיר את יקירנו שאינם  איתנו עוד גם באווירה נינוחה, ולא רק בימי הזיכרון העצובים.

 


                                      

להיכנס לארון...

ציוד: טעם אישי – וארון הבגדים שלך.

קחי את נכדתך לארון הבגדים שלך. תני לה להציע לך צירופי בגדים, התאמת חרוזים וצמידים, תיקים ונעליים. עוד תופתעי לגלות שהיא חושבת על צירופים מדהימים, שאת לא העלית על דעתך!

 


              

בין הרים ובין גבעות טסה הרכבת...    

ציוד: זמן, כסף ו...רכבת.

המטרה: לנסוע עם הנכד ברכבת . זאת יכולה להיות עבורו חוויה ראשונית: אם הוריו בעלי מכונית משפחתית, יש סיכוי רב שהנכד עוד לא נסע מעולם ברכבת. תכינו את עצמכם מראש, למדו מעט על המסלול שבו תיסעו וספרו על כל יישוב דרכו תעברו כמה פרטים: מתי נוסד, במה הוא מיוחד, אילו מפעלים יש בו, האם הייתה מלחמה או קרב שהתרחשו בסביבה וכו'.


שרלוק הולמס.

ציוד:מרפסת או חלון הפונים לרחוב – או הליכה ברחוב, בגן וכו'.

 

 נסו לשחק  במשחקי בלשות פשוטים: להתבונן בעוברים ושבים ולנסות לנחש למה הם עוברים, מה עובר להם בראש, מה הקשר ביניהם, לאן פניהם מועדות, במה הם עוסקים וכו'. למשל: אישה הדוחפת עגלה עם תינוק: האם זה תינוק או תינוקת? האם האישה היא האימא, הסבתא או המטפלת?  האיש הממהר עם תיק ביד – מי הוא? סטודנט? פקיד? עובד כפיים? נסו לעזור לנכד להרכיב את הפאזל, כמיטב הבנתכם.




מה דעתך? כתוב לנו, בבקשה sabaandsabta@gmail.com


      

Comments