חדש בדף: 1.חוקר חלל פוגש 3 חייזרים, ששמותיהם הם: או, בו ו-גו. החוקר יודע מראש שיש חייזרים דוברי אמת ויש שקרנים. הוא לא יודע מי דובר האמת ומי השקרן מבין השלושה שהוא פגש. הוא מחליט לשוחח אתם. או אומר:-בו שקרן. בו אומר:- או ו-גו שניהם שייכים לאותו סוג. גו אומר: - בו דובר אמת. 2. דודה חנה אוהבת מים קרים מאד. היא מכינה לעצמה כוס מים ומעל המים יש קוביית קרח גדולה. הכוס מלאה עד הקצה העליון. פתאום מצלצל הטלפון ודודה חנה ניגשת לשוחח. דוד יוסי שואל את דני: -דני, אתה יודע שבזמן שדודה חנה מדברת, הקרח הולך ונמס? -כן, דוד יוסי, אני יודע. -האם ,לדעתך, המים יישפכו מהכוס כשהקרח יימס? 3. חלזון נפל לתוך באר שעומקה 6 מטר. החילזון מנסה לזחול לאור. בכל יום הוא עולה שלושה מטר, ובלילה ירד מטר אחד. תוך כמה ימים יצליח החילזון לצאת מהבאר? 4.צמח מתפתח לרוחבו של נהר, כך שתוך 10 ימים הוא מגיע מגדה אחת לגדה שממול. בכל יום, הצמח מכפיל את אורכו. תוך כמה ימים יגיע הצמח למחצית הנהר? 5. במגירה בחדר חשוך יש 20 כפפות, כולן באותו צבע, ליד ימין וליד שמאל. כמה כפפות עליך לשלוף, אם ברצונך לקבל זוג אחד של כפפות? תשובות: 1.בו טוען שאו ו-גו שייכים לאותו סוג, אבל הם אומרים דברים מנוגדים. מסקנה: או ו-גו אומרים דברים מנוגדים, לכן הם שייכים לסוגים שונים - ולכן ברור שבו שקרן. מי שטוען שבו שקרן הוא או - לכן ברור שאו דובר אמת. גו טוען שבו דובר אמת - לכן גם גו שקרן. 2.הקרח הצף מרחיק מהכוס נפח V של מים, שמשקלם G - משקל שזהה למשקל הקרח. לכשהקרח יימס, המשקל שיתווסף לכוס לא ישתנה - לכן המים לא יישפכו מהכוס. 3. ביום הראשון, החילזון עולה 3 מ' ויורד 1 מ' - לכן עלה רק 2 מ'. ביום השני , עולה שוב 3 ויורד 1 - לכן הוא כבר בגובה 4 מ'.ביום השלישי הוא כבר בחוץ! 4. הצמח יגיע למחצית הנהר. 5. 11 כפפות - כיון שיש סיכוי שתוציא 10 כפפות שכולן ליד שמאל - או ימין, לכן צריך אחת נוספת. 34 - מספר הפלא על פי אלברכט דירר.ראה בצרופות! מתעטש בחורף? מתעטשת באביב? קצת על קצב הנשימה ועל מזהמים שמפריעים לנו לנשום! הגוף שלנו זקוק להרבה חמצן כדי להמשיך לעבוד. ככל שאנחנו יותר מתאמצים הגוף זקוק ליותר חמצן. כדי לספק לעצמו יותר חמצן, הגוף מגביר את קצב הנשימה. קצב הנשימה מוגבר הוא מדד למאמץ גופני. אם נסתכל על אנשים אחרי ריצה או עבודה מאומצת נראה שהם נושמים בקצב מהיר יותר. איך מודדים את קצב הנשימה? אתם מוזמנים לבצע פעולה זו עם חבר או בן משפחה נוסף. מה עושים? הכינו מראש שעון שמראה שניות, דף נייר ועפרון. פעולת הנשימה כוללת שני שלבים: שאיפה = הכנסת אוויר, ונשיפה = הוצאת אוויר. שימו את קצות האצבעות מתחת לנחיריים, כך שתוכלו להרגיש את האוויר היוצא מהאף. שותפכם לביצוע הניסוי ימדוד דקה אחת. כאשר הוא יכריז - מתחילים! התחילו "לספור בלב" את מספר הנשיפות שלכם עד חלוף הדקה. לפעמים כשמנסים לנשום באופן טבעי ורגוע, דווקא מתאמצים. אפשר להתחיל את הבדיקה ללא ספירה, עד שתנשמו נשימה סדירה ורגועה. כאשר השותף שלכם יראה שאתם נושמים באופן רגוע, הוא יכריז על תחילת הדקה ואתם תתחילו לספור את הנשיפות "בלב". רשמו את קצב הנשימה שלכם על הנייר (כדי לא לשכוח!) והתחלפו בתפקידים. האם מספר הנשיפות שלכם היה זהה? ניתן לעשות פעילות זו עם כל המשפחה, בזמן מנוחה או בזמן מאמץ. מה יש באוויר? האוויר מורכב ממספר גזים בעלי תכונות שונות. החמצן מהווה כ-21% מן האוויר שעל פני כדה"א והוא חיוני לנשימה לרוב היצורים החיים (קיימים יצורים מיקרוסקופיים שמתקיימים ללא נוכחות חמצן). מזהמי האוויר מהווים סכנה פוטנציאלית למערכת הנשימה ולגוף כולו והם מהווים כאחוז אחד מהאוויר. חלקם מגיעים ממקורות טבעיים כמו אבק מדברי, אבקה של פריחת צמחים, אפר של הרי געש אך את רוב זיהום האוויר גורמת פעילות האדם, כמו פליטות מכלי רכב, מתעשייה, מתחנות כח, בתי זיקוק, תחנות דלק וחימום בתים. החוק האמריקני הגדיר שישה מזהמי אוויר עיקריים: חומר חלקיקי, עופרת, וגזים שונים - חנקן דו-חמצני, גופרית דו-חמצנית, פחמן חד-חמצני ואוזון. הסכנה הגדולה ביותר היא בעיקר משאיפת חלקיקים קטנים מאד (פחות מ-2.5 מיקרומטר) שיכולים לחדור בקלות לעומק דרכי הנשימה ועלולים להכיל חומרים רעילים, כגון פחמימנים ומתכות כבדות. חוק אוויר נקי בשנת 2011 נכנס לתוקפו חוק אוויר נקי, שמטרתו לשמור על חיי בני האדם ועל בריאותם, לשפר את איכות חייהם ולהגן על הסביבה. החוק הוא למען הציבור ולמען הדורות הבאים. באתר "אוויר נקי" של המשרד להגנת הסביבה תוכלו לראות את מצב זיהום האוויר באיזור מגוריכם. באתר של עמותת "אדם טבע ודין" תוכלו לקרוא על פעולות העמותה בנושאי זיהום האוויר. ביצים הן מרכיב מאוד ייחודי בבישול. הן משמשות את האדם לאכילה במגוון מאכלים כמו עוגות, פשטידות ורטבים. הביצה נחשבת מזינה ובריאה בשל שיעור החלבון בה, זאת למרות הכמות הגבוהה של כולסטרול שהיא מכילה, המרוכז ברובו בחלמון. בפעילות זו נכין חביתת עשבי תיבול אווירית וטעימה ונכיר תהליכים המתרחשים בעת בישול הביצה. הביצה מורכבת משלושה חלקים עיקריים – קליפה (שאותה לא אוכלים), חלבון וחלמון. ילדים (וגם מבוגרים) מתבלבלים ולא זוכרים מה הוא החלבון ומה החלמון. החלבון הוא שקוף ואינו צהוב כמו החלמון ולכן אפשר להגיד שהוא דומה לחלב. חלב – חלבון. בארצנו צומח פרח החלמונית שצבעו צהוב והוא נקרא על שם חלמון הביצה. המצרכים הדרושים
איך מכינים? 1. מפרידים בין החלבונים והחלמונים. 2. מערבבים את החלמון עם מזלג ומוסיפים את תבלינים : רוזמרין, זעתר, תימין. שימו לב – תערובת הזעתר מכילה מלח. אם משתמשים בתערובת כדאי לא להוסיף מלח. 3. מקציפים את החלבונים עם מטרפה ידנית או חשמלית תוך כדי תשומת-לב לשינוי המרקם, הצבע והטמפרטורה.)כדאי לשמור בצד חלבון לא מוקצף להשוואה). 4. "מקפלים" (מערבבים בעדינות) את קצף החלבונים לתוך תערובת החלמון והתבלינים. צפו בוידאו וראו כיצד מקפלים חלבונים מוקצפים לתערובת. 5. קוצצים בצל ירוק. 6. מחממים כפית שמן זית במחבת. 7. אחרי כחצי דקה, כאשר השמן התחמם, מוסיפים חתיכות קטנות של בצל ירוק. 8. שופכים את התערובת למחבת, מנמיכים את האש ומכסים. (החביתה תופחת). הופכים בזהירות או מקפלים את החביתה לחצי להשלמת הבישול. בתיאבון מה קורה לחלבון של הביצה כאשר מקציפים אותו? ניתן להבחין בשינויים בצורה ובנפח של החלבון המוקצף: הקצף והנוזל שהיה לפני ההקצפה הם אותו החומר - חלבון הביצה - אשר שינה צורה. הקצף מכיל בועות אויר הכלואות ברשת החלבונים. אם תתבוננו בקצף הביצים דרך זכוכית מגדלת, תוכלו להבחין בבועות הקטנות. למה חייבים להפריד בין חלבונים וחלמונים ולהקפיד על כלי נקי כדי להצליח בהקצפת החלבונים ? תנאי להצלחה של מקצפת חלבונים הוא - העדר שומן. בחלמון הביצה יש שומן ולכן צריך להפרידו מן החלבון. בנוכחות שומן, החלבונים הנפתחים בהקצפה חופשיים להתחבר עם השומן. חיבור לשומן ולא עם חלבונים אחרים מונע יצירת מירקם ספוגי ואוורירי. שינוי המרקם של חלבון הביצה מנוזלי ושקוף לספוגי ולבן הוא תוצאה של הוספת אנרגיה. חלבון הביצה מורכב מ- 88% מים ו- 11% חלבון. בטמפרטורת החדר החלבונים שבתוך החלבון צפים בנוזל, מקופלים בתוך עצמם, בלי להתחבר עם חלבונים אחרים. עם הוספת חום או הגברת תנועת בזמן ההקצפה, החלבונים מתחילים להתנגש ביניהם ולהתחבר ברשת גמישה המכילה אויר בין החיבורים. תהליך זה נקרא דנטורציה של החלבונים (ראו תהליך דנטורציה בפעילות הכנת קוטג')המתבטאת בשינוי המבנה המרחבי של מולקולת החלבון. הערך התזונתי כמעט ולא משתנה. החלבונים עוברים תהליך בלתי-הפיך של פירוק וקיבוע. ניתן להשיג דנטורציה של חלבונים ע"י הרתחה, הקצפה או הוספת אלכוהול. אכילה בטוחה של ביצים ביצים, כמו בשר וחלב, הם מוצרים שמגיעים מן החי ולכן הן עלולות להכיל חיידקים או נגיפים מזיקים. יש לאכול רק ביצים שבושלו בחום. קראו עוד באתר משרד החקלאות על קניה ואכילה בטוחה של ביצים. צבעים בחלב.באדיבותו של מר בעז הדס, MSc, מורה לכימיה בבי"הס התיכון ע"ש שמעון בן-צבי, גבעתיים. צלחת שטוחה מלאה בשכבה דקה של חלב רגיל. צבעי מאכל + טפטפת או תבלינים בעלי צבע כמו פלפל שחור, פפריקה, כורכום וכו'. מקל לניקוי אוזניים. סבון כלים. (או סבון נוזלי לידיים). ממלאים בצלוחית קטנה חלב, ואז מטפטפים כמה טיפות צבע קרוב למרכז הצלחת, או מפזרים על פני החלב מעט תבלינים אבקתיים. טובלים בסבון את המקל לניקוי אוזניים - ונוגעים במרכז צלוחית החלב בעזרת הקצה שנטבל בסבון. (משאירים טבול למספר שניות...) יש המון וריאציות ברשת לסירטונים עם הניסוי , למשל: מה שאפשר לראות זה שצבעים או האבקות על החלב - זזים הצידה בעקבות הכנסת הסבון. מתוך האתר של מוזיאון המדע ירושלים: מכינים בבית שלגון וברד ממיץ ומסוכר ובודקים כיצד משפיעה כמות הסוכר על התוצר המוגמר? מה עושים? הכינו 2 כוסות מיץ מתרכיז. עדיף להשתמש בכוסות פלסטיק. לכוס אחת הוסיפו 3 כפות סוכר וערבבו היטב. לכוס השנייה אל תוסיפו סוכר ושימו בתוכה כפית. הכניסו את שתי הכוסות למקפיא ל-4 שעות. מה מקבלים? אם הוספתם מספיק סוכר לכוס הראשונה, תקבלו ברד מתוק וטעים. בכוס השנייה תקבלו שלגון קפוא (הכפית תעזור לחילוץ ולליקוק). למה? המים והסוכר שבמיץ יצרו תמיסה. נוכחות הסוכר משפיעה על טמפרטורת הקיפאון של התמיסה. ככל שריכוז הסוכר בתמיסה גבוה יותר, טמפרטורת ההקיפאון שלה יורדת. חלקיקי הסוכר אינם מאפשרים התגבשות יעילה של מולקולות המים ומעכבים יצירת קשרים חזקים. לכן, נוצרים גושישים קטנים של קרח ולא גוש אחד גדול. לעובדה זו שימושים מועילים. לדוגמה, גלידה עם אחוז סוכר גבוה קופאת בטמפרטורה נמוכה יותר, ובמינוס 20 מעלות של המקפיא, הגלידה לא קפואה לגמרי ועדיין רכה ונוחה למאכל. כעת גיליתם שבתמיסות ממותקות משתמשים גם לקבלת ברד במכונות המוכרות בקיוסקים. חידות מדעיות של מכון וייצמן: שאלות חשיבה דף מס' 1-ופתרון צמוד.נסו לפתור לבד, בלי להציץ! ראה בצרופות. שאלות חשיבה דף מס' 2 -ופתרון צמוד.נסו לפתור לבד, בלי להציץ! ראה בצרופות.
פעילויות לסבים ולנכדים גילאי 12 עד 18. בשונה ממדורים אחרים, יש כאן יותר קבצים מצורפים. המתבגרים מוזמנים להציץ, לנסות לפתור את החידה - ואם לא יצליחו, יוכלו לקבל רמזים-אבל רק בתנאי אחד, שהוא תנאי בל יעבור: הם חייבים לשלוח את נסיונות הפתרון שלהם. אגב, גם סבא-סבתא מוזמנים לנסות לפתור את החידה!
שאלות חשיבה. 1.בשוק מוכרים פירות. שוקלים יחד 3 אפרסקים ושזיף אחד והם שוקים 150 גרם. כששוקלים אפרסק אחד ושלושה שזיפים, הפירות שוקלים 130 גרם. כמה שוקלים כל שזיף וכל אפרסק? 2. האיכרה בשוק מוכרת ביצים. היא לא יודעת כמה ביצים יש לה למכירה. אם היא מסדרת את הביצים בשורות של 3 ביצים בכל שורה, נותרת לה ביצה אחת. אם היא מסדרת את הביצים בשורות של 5 ביצים בכל שורה, נותרות לה 2 ביצים. אם היא מסדרת את הביצים בשורות של 7 ביצים בכל שורה, נותרות לה 3 ביצים. כמה ביצים הביאה האיכרה לשוק? תשובות: 1. אפרסק שוקל 40 גרם, שזיף שוקל 30 גרם. 2. האיכרה הביאה לשוק 52 ביצים.
חידון של השכלה כללית- ומוסר השכל צמוד. 1. מהו "קשר גורדי"? מי התיר אותו וכיצד?
2. מהי ביצת קולומבוס" ?
3. מהו "העיקרון הפיטרי" ?
4. מהם "חוקי מרפי"?
5. מי אמר "באתי, ראיתי, ניצחתי"?
6. מי לחש "ובכל זאת, זה מסתובב..."
7. מי צעק "אוריקה!" ?
|