משחקי נסיעה

כשנוסעים עם נכד אחד בלבד, חבל לבזבז את זמן העמידה בפקקים  על עצבים: הרי הפקק לא מכוון נגדנו אישית! גם הילד עלול להשתעמם תוך זמן קצר...

אם נוסעים עם כמה נכדים, הסכנה גדולה יותר: הם עלולים לריב, לצעוק וללכת גם מכות. הצעתי: בואו לשחק, להצחיק ולהרחיק את סכנת הריבים המיותרים.





 חדש בדף.

תנסו לשאול את הנכד - או את הנכדים שאתם מסיעים - מה הן ההמצאות החשובות ביותר של האדם - או של האנושות, כבחירתכם. תופתעו ממגוון התשובות ומהמקוריות של הילדים, בתנאי אחד: שהם מעל גיל 4....

אם הם מתקשים, תנו להם שתיים-שלוש דוגמאות (הגלגל, החשמל, המחשב וכו').




מכונית הפולקואגן שטל  שטרנבך צייר כשהיה בן 3.

אז מה בתפריט היום?

בינגו נסיעה.

משחק נחמד לילדים מגיל 6 ומעלה. הקטנים יותר - בני 3,4,5  שעדיין לא יודעים לקרוא,זקוקים ל"סיוע טכני" מסבא,סבתא או אח גדול יותר.
יש לתת לכל ילד לוח מודפס (ראה בצרופות) ועפרון - לא מחודד מדי, כדי למנוע תאונות, חלילה. הילד צריך לסמן על הלוח את אחד הדברים המופיעים בלוח שלו וגם להודיע על כך בקול, כדי למנוע אי כיבוד אמת, דבר שדי מפתה ילדים מדי פעם.
מי שמסיים ראשון, זוכה לפרס. אני ממליצה שתהיו נדיבים ותכינו פרסים לכל המשתתפים.
נסיעה טובה!

צמדים של זכר ונקבה.

גילאי 6 - 15 (וגם המבוגרים יכולים ליהנות).

החופש הגדול בפתח - או שכבר הספיק להיכנס לחיינו. אם אתם מתכננים לנסוע עם הנכדים לטיולים, כדאי לכם להכין "שעורי בית": משחקים נחמדים לנסיעה. הפעם, צמדים של זכר ונקבה.

כל מה שעליכם לעשות זה רק להדפיס את השורות הבאות, וההנאה מובטחת (מתוך ניסיון אישי).


זכר ונקבה- שני מובנים שונים.

1) הוא בעלה של חווה, כיום אחד מני רבים – והיא זאת שעליה כולנו דורכים (אדם – אדמה)

2) הוא גלגל בעגלה – היא משתנה בכל עונה (אופן – אופנה)

3) הוא רץ מהר וממהר – היא צמח מים, לא יותר (אץ-אצה)

4)  הוא מומחה ללא רע ואח – היא סתם זבל שבפח (אשף-אשפה)

5) הוא פרק ברגל, לפעמים קצת עייף – בה טובלים במים בכיף (ברך-ברכה)

6) הוא נמצא בכל גוף, תמיד מאחור – היא מעל העין, לפעמים צבעה שחור (גב-גבה)

7)  הוא שם של שבט או של נער – היא מסמלת שפת הנהר (גד-גדה)

8) הוא לא עבה, כמובן – היא יחידה קטנה של זמן (דק-דקה)

9) הוא גבוה ונישא – היא לילד מצפה (הר-הרה)

10) הוא בים, בגרגרים – היא אינה בין הבריאים (חול-חולה)

11) כשיש לך כזה, אתה זקוק למנוחה – היא דורשת טיפוס או עקיפה (חום-חומה).

12) הוא נגן – לא בחליל – היא ימה שבגליל (כנר-כנרת).

13) הוא מאכלס כבשים – היא מאכלסת אנשים (דיר-דירה)

14) הוא מובן שמחפשים – היא פתרון המגשרים (פשר-פשרה)

15) אותו בחורף לובשים – בגללה נעצרים (מעיל-מעילה).

16) הוא חום נמוך בחורפים – היא מכשיר לספורטאים (קור-קורה)

17) הוא מזרים דם בגוף בלחש – היא פורצת מהר געש (לב-לבה)

18) הוא סיום כל התחלה – היא רוח מאד קשה (סוף-סופה)

19) הוא מטרת כל הספינות – היא דוגמא לחרוצות (נמל-נמלה)

20) הוא חי לו ביערות – היא אוגרת מטבעות (קוף-קופה)

21) הוא טעון, אבל אטום – היא הסמל לשלום (יון-יונה)

22) הוא פורץ מויכוחים – היא סמל למתוקים (ריב – ריבה).

בו מבשלים – בה רק שטים (סיר-סירה)(23

24) הוא אדון ,בעל שררה – טעמה הוא ממש רע! (מר-מרה).

25) הוא גשם מהעננים  - אליה אנו מכוונים (מטר-מטרה).



 נסיעה עם ילדים ?– בינגו!

 גיל 3 עד גיל 12.

החופש הגדול כבר מתחיל ואתו גם הניג'וסים של הילדים: "משעמם לי!", "מה נעשה מחר?", "אולי ניסע לאן שהוא?". ואם אתם נשברים ומחליטים לנסוע, רק אז מתחיל "הניג'וס ה-גדול", אם לא "ה". למשל: "לאן נוסעים?", "מתי נוסעים?", " מה נעשה שם?" בשעה טובה, אתם כבר באוטו?טוב, אז אפשר להמשיך :" מתי נגיע?", "מה יש לאכול?", "יש לי פיפי!".

אם הילדים טוענים כנגדכם שאתם "חופרים", אז לעומתכם הם ממש "קודחים". עצה קטנה, אבל מועילה: תכינו להם משחק לדרך. זה לא עוזר במקרה של פיפי, אבל זה דוחה הרבה מאד הצקות מוצקות אחרות. אני מציעה שתכינו לכל ילד דף עם בינגו ועפרון קטן, לא מחודד מדי, כדי שיוכל לסמן את הממצאים ואת המציאות.

כמובן , אתם יודעים מראש מה מסלול הטיול המתוכנן. אם אתם נוסעים לצפון, למשל, לכיוון הכרמל, ואתם בוחרים את כביש החוף, אתם יכולים לסמן על דף הבינגו כמה דברים שעשויים לצוץ בדרך. היעזרו באינטרנט כדי להוציא, להדפיס ולהדביק על דף הבינגו את הציור המבוקש. הדביקו, למשל: פרה, ים, סירה, גלשן רוח, מצנח רחיפה, אוטובוס, מכונית משטרה, מגדל מים, טרקטור, כבשה, מונית,

תחנת אוטובוס, רכבת, פסי רכבת, עצי אורן, גג רעפים וכו'.

נוסעים דרומה? שיסמנו דיונות, אוהלי בדואים, גמל, גבעות חול, פחונים של בדואים, חייל במדים, שדה פרחים, מחנה צבאי וכו'.

בקשו מהילדים לקרוא בקול רם ברגע שמבחינים באחד העצמים המזוהים, כדי שהראשון שהבחין – יקבל נקודה. כל הילדים יסמנו את מה שנראה בדף הבינגו, אבל יחולקו שני פרסים: פרס אחד למי שסיים ראשון את הבינגו, ופרס נוסף למי שהבחין ראשון במרב העצמים.זה לא בהכרח אותו ילד, כמובן.

המשחק מבטיח שעיני הילדים יהיו מופנים כל הזמן לדרך, שהם ירותקו למילוי הטופס – וממילא יהיה להם פחות זמן לבלבל את המוח.

נסיעה טובה, מהנה ובטוחה וחופשה רגועה!



גיל 3-4.

א. מי יודע לומר כמה סוגי  חיות בית הוא מכיר? וכמה סוגי  חיות יש ביער? מה לגבי הג'ונגל?
ב. כמה סוגי ירקות מכירים? וכמה מתוכם הם ירוקים? כמה הם לבנים? ומי האדומים?
ג. איזה עוד ירקות בצבעים אחרים אתם זוכרים? מה הצבעים שלהם?
ד. נעבור לפירות: מה הפירות שאוכלים עם הקליפה? אילו פירות מקלפים לפני האכילה?
לאיזה פירות יש פלחים? לאלו פירות יש הרבה גרעינים ולמה יש רק גלעין אחד?

 

גיל 5-6.

א. אם רוצים להגיע ממקום למקום על היבשה, באילו כלי רכב אפשר להשתמש?
ב. אם רוצים להתקדם במים, במה נשתמש? ובאוויר?
 
 

-סבתא, ציוני דרך זה כמו ציוני בית ספר? גם פה יש ציוני דרך שליליים?

 

  
ג. מי יודע מה השם המתחרז עם "רונית"? מי יכול למצוא את מירב השמות המתחרזים, למשל:דורית, יונית, שרית, יפית וכו'.
ד. מי ימצא שמות שמתחרזים עם "אור"? למשל: דור, דרור, מור וכו'.
ה. מי יכול לספור עד 100, מבלי להזכיר את הספרה 5?
ו. אם מפילים מגובה זהה דף ניר ועפרון, מי יגיע ראשון לקרקע?

אין כמו נסיעה לחידוני טריוויה, למשל. רוצים דוגמא?בבקשה: העתיקו, הדפיסו , הכניסו לתיק והשתמשו בזה - כמובן, בתנאי שיש מישהו אחר שנוהג.

חידון טריוויה לבני 5 ? ראה צרופה.


גיל 7-8.

א. מה הפירות שטעמם חמוץ? ומה המתוקים? מה מבשיל בקיץ ומה מבשיל בחורף?
ב. אילו ירקות אוכלים כפי שהם ואילו ירקות חייבים לבשל?
כאן המקום לדאוג מעט לאיכות הסביבה ולדבר על כל מה שניתן לעשות מקליפות של פירות: לגרד את קליפות הלימון והתפוז כדי להוסיף לעוגות, לקלוע סלסלה מקליפת התירס, להאכיל בהמות בקליפות של ירקות, וכו'.
ואפשר להוסיף חידה: אם יש איש קמצן –אם לא יודעים מה פרוש, נא להסביר – האם יעדיף לקלף תפוח עם קליפה עבה או עם קליפה דקה?
התשובה: עם קליפה עבה, כמובן: כי אז יאכל את הפרי הקלוף, אח"כ  את הקליפה – ואז יידמה שאכל שני פירות.
ג. . מי יכול לספור עד 100, מבלי להזכיר את הספרה 5 או מספרים שמתחלקים ל-5?
ד. מי יכול למצוא מילים שהן כפולה של מלה אחרת? למשל:פר-פרפר, כף-כפכף, צר-צרצר, דר-דרדר וכו'.
ה. תהיה אתה ה-GPS!
הכינו מבעוד מועד מפה פשוטה לדרך בה אתם עומדים לנסוע. ציינו בה נקודות ציון ברורות ובולטות לעין, כגון: מפעל שאתם רואים בדרך, חנות גדולה, שכונה מסוימת, חורשה וכו'. הכינו מפות כמספר הנכדים שיודעים לקרוא ובקשו מהם שידריכו אתכם בנסיעה, בדיוק כפי שעושה ה- GPS. תופתעו ממידת הריכוז והאחראיות שמגלים הנכדים - ובעיקר מהשקט התעשייתי שתשיגו אגב כך בנסיעתכם.
לרעיון בהרחבה: 
http://www.articles.co.il/article/88498/%20%20%20%20%D7%9E%D7%A9%D7%97%D7%A7%D7%99%20%D7%A0%D7%A1%D7%99%D7%A2%D7%94:%20%D7%A0%D7%9B%D7%93%D7%99%D7%9D%20%D7%9B-%20GPS

רוצים להרחיב את השכלתכם -וגם את שלכם, בדרך? הנה לכם חידון טריוויה:

חידון טריוויה לגיל 8? ראה בצרופות.

  

גיל 9-10.

א. חילופי שמות: למצוא את מירב צמדי השמות שמורכבים מאותן אותיות. למשל:
אוהד- אדוה  , רינה – נירה, רונית- נורית, ליאור – אורלי, יועד – עידו, אלה- לאה, רשף-שפר, וכו'.
 

 

ב.לתת אות, או בקיצור: "לאותת". כל ילד אומר שם של חפץ או של אדם. רצוי שהמלה לא תסתיים באותיות "ה" ו"ת".

הילד הראשון יאמר מלה. השני יאמר מלה שמתחילה באותה אות, בה הסתיימה המלה שנאמרה לפניו. למשל : איתי אמר " שיעור". ברק יאמר "רצון". גדי י אמר " נביא". איתי יאמר " אביב", ברק יאמר  " בלון", וכך הלאה.
ג. בואו נתייחס גם למספרים, כדי שהמתמטיקאים לא יעלבו, חלילה. נספור מ-1 עד 100, אבל אסור להזכיר את המספר "3"או מספר שמתחלק ל-3. כשנגיע ל-3 או למספרים אחרים המכילים אותו – למשל, 32- יש לומר רק "פוש" – או כל הברה אחרת שתחליטו עליה.
  
ד. על משקל המשחק "ארץ-עיר": אחד אומר אות, השני צריך למצוא שם של מכונית שמתחיל באותה אות. למשל:ה'-הונדה, פ'-פיג'ו, ו'-וולוו (תראו איזה כיף: בחיות שבמשחק "ארץ-עיר", בעל החיים היחיד באות ו' זה וירוס!), ר'-רנו וכו'.
ה. ערבוב אותיות ליצירת מלים חדשות, למשל :קרב-ברק. עוד דוגמאות מורחבות ראה ב"תרומת הגולשים" בסוף הדף הזה.

גיל 11-12.

1). אפשר למצוא צמדי מילים של זכר – נקבה שיש להם מובן אחד בזכר ומובן שונה בנקבה. למשל: ברך-ברכה, צור-צורה, שמש-שמשה, מבוך-מבוכה, וכו'.
מותר להתייעץ, רצוי לא לטעות. יש גם שאלות שבהן יש יותר מתשובה אחת נכונה.


נ.ב. לאלה שבכל זאת מתקשים/לא זוכרים/מתעצלים , הנה התשובות רק לשאלות טריוויה וחשיבה, כמובן:
2).חידון טריוויה.
1-ג'   2-ג'   3-א'  4-ב',ג'  5-ב'  6-ב'  7-א'  8-א'  9-ד'

3) א)-3 גרביים  ב) ביצה אחת ג) 2 דקות ד)4 דקות ה) 300 ק"ג  ו) 5 דקות


חידון טריוויה לגיל 11 - כמובן, בצרופות. 


  שרה יסעור כותבת:

אספר מה עשיתי בפסח האחרון,

כאשר הייתי תקועה בפקק צומת המוביל, למשך שעה, עם נכדותי -  בת 7 ובת 4. כאשר אני ליד ההגה.

העיסוק שעלה בדעתי  – לשיר שירים ובין השאר  את הספירה עד מאה. (כמו שעשינו בתנועה...)

 

כתוצאה – השיר "נכנס" לקטנה בת ה- 4 לראש, ואח"כ המשיכה לספור תוך כדי שיר - - 41, 42, 43 ,......

 

זה היה נחמד ומלמד!

 

בברכה,

שרה יסעור


עוד תרומות של רעיונות? נא שלחו למייל:

sabaandsabta@gmail.com

נסיעה טובה ובטוחה,

                                    קורה שורץ
ĉ
Saba Sabta,
1 ביולי 2012, 7:31
ĉ
Saba Sabta,
4 במאי 2010, 12:09
ĉ
Saba Sabta,
4 במאי 2010, 12:08
ĉ
Saba Sabta,
4 במאי 2010, 12:09
Comments