הושיבו את הילדים המצוידים בסינר, אולי גם בכובע ובסכין מריחה לא חדה . בקשו מהילדים להכין כריכים.הכינו ירקות חתוכים לקישוט, לטעם ולתוספת ויטמינים. אפשר להכין פרוסותמלפפון, עגבניות שרי חצויות, זיתים מגולענים, עלי פטרוזיליה, רצועות פלפלים בצבעיםשונים – ירוק, כתום, אדום,- פלחי צנוניות וכו'. תנו לילדים לקשט כרצונם. הראו להםשאפשר גם ליצור ציורים מהירקות.למשל אפשר ליצור פרח, בית, בובה וכו'. יש דוגמא אחת פשוטה למתן השראה.
כשנגמר שלב ההכנות, קשרו את עיניו של כל אחד מהילדים, כל אחד בתורו, בקשו ממנו לסתום את האף – כדי שחוש הריח לא יעזור לו . אומרים שאם האףסתום, אפשר לנגוס בצל ולהאמין שזה תפוח עץ. לא ניסיתי וגם לא מציעה שתעשו ניסיוןכזה על ילדכם – ובודאי לא על ילד אחר.
נחזור למשחק: תנו לכל ילד לטעום משני כריכים.מותר לולנגוס רק ביס אחד. על הילד לנחש מה הממרח שעל כל כריך. בקשו מראש שיהיה "שופט" אחד שירשום את התוצאות. כשאחד הילדים עם עיניים קשורות ואף סתום,כל האחרים צריכים להמתין מבלי לעזור או להפריע, כדי שהשיפוט יהיה הוגן.
תתפלאו לראות איזו שמחת יצירה, איזו יצירתיות וכמה צחוקיםאפשר להפיק ממספר כריכים!
ציוד: תמונות של צעצועים, קופסאות נעליים.
לילד יש יום הולדת ומחליטים הפעם לארגן את זה לבד, בטעם של פעם ואולי בטעם של עוד? כל מה שנדרש זהמעט זמן וארגון מוקדם. המשחק הפעם יעסוק במיון של תמונות צעצועים על פי נושאים.
כנסו לחנות צעצועים של רשת גדולה ובקשו קטלוג. גם חוברות פרסום של רשתות מסחר גדולות יכולות לתרום תמונות.אם, כפרפרזה למה שפרופסור קרסו אומר: " אין לכם זמן, מקום חניה, חשק להית בפקק או שהחנויות סגורות" – אפשר להוריד תמונות מהאינטרנט ולהדפיס מגוון צעצועים.
כנסו לחנות נעלייםובקשו חמש – שש קופסאות נעליים ריקות.
החליטו מראש מה סוגיהצעצועים שתבקשו מהילדים למיין והדביקו על כל קופסא דגם. למשל, על קופסא המיועדתלכלי תחבורה הדביקו תמונה של מכונית, על קופסת כלי מטבח הדביקו ציור של סיר וכו'.
שבו עם הילדים הגדולים יותר, כל אחד מצויד בזוג מספריים ומיכל מלא בסבלנות, וגזרו מלבנים של צעצועים שונים: בעלי חיים, מכוניות , אופניים,בובות, כלי נגינה, משחקי קופסה, משחקי לגו, כלי מטבח – כל מה שעולה על הדעת. החליטומראש מה מספר הסוגים הרצויים לילדים. יש לגזור מלבנים כמספר הילדים המוזמנים כפול5 או 6. למשל, אם מצפים לחמישה – עשר ילדים, יש להכין 75 מלבנים. כשנערמים מספיקמלבנים, אפשר להפסיק ולהתנחם בסוכריה (אחת לכל ילד, לא אחת משותפת לכולם...).
כשמגיעים הילדים המוזמנים ליום ההולדת, בקשו מהם להסתדר במעגל. התחילו מחתן יום ההולדת ובקשו מהילדים שכל אחדיספור בתורו. למשל, אם הילד החוגג אומר:" אחד", הבא אחריו יאמר "שתיים" וכך הלאה עד שש. אחרי שש, חוזרים שוב לאחד, שתיים וכו'. כל ילדחייב לזכור מה המספר שהוא אמר.
כעת בקשו מכל הילדים שמספרם אחד לעמוד ליד דלת הכניסה, למשל. אלה שמספרם שתיים יעמדו בפינה – לא כעונש,הכוונה לפינת האוכל, וכו'. כל קבוצה תקבל ערימה של תמונות צעצועים והם צריכיםלמיין אותם לקבוצות: בעלי חיים לחוד, כלי תחבורה לחוד, כלי מטבח כו'. על שולחןנפרד ממתינות הקופסאות לכל סוגי הצעצועים.
אם אתם רוצים לגרום לילדים להתווכח ולהחליט, אתגרו אותם. שימו, למשל , תמונה של קוף מנגן על תוף. האם זה שייך לבעלי חיים או לכלינגינה?
סימבה רוכב על בימבה? לאיזו קופסא יגיעו שניהם?
והנה ארנבת נוסעת ברכבת! באיזו תחנה ירדו?
דונלד דק אוכל מסיר מרק – זה שייך למטבח או זה סתם ברווז – ואפילו לא ברווז עיתונאי...
אם קבוצת ילדים מסוימת מתקשה להחליט, הציעו להם להצביע – שעור קטןבדמוקרטיה. לאחר שכל הילדים יסיימו להתווכח, להתמקח, לדמיין ולמיין – אפשר לעבור למשחק הבא או לכיבוד.
כך הילדים בילו ביחד, תרגלו שיתוף פעולה בקבוצה וקיבלו עודרעיון למתנה שיבקשו מההורים בחג הבא.
ציוד: דפי נייר כמספר הילדים ועפרונות באותו מספר.
יש להכין מראש על כל דפי הנייר התחלה של ציור כלשהו: כמה קוים ישרים או מתעגלים - מה שתבחרו. העיקר שעל כל הדפים יופיע אותו ציור - נכון יותר, אותה התחלה של ציור. כל ילד מקבל דף ועפרון ורושם סימן היכר - לא את שמו-, על הדף. כל ילד משלים את הציור כרצונו. לאחר שכל הילדים סיימו לצייר, אוספים את הדפים, מערבבים אותם ומעבירים אותם שוב בין הילדים. כל ילד מתבקש להציץ בכל דף ולרשום קו בתחתית הדף רק אם הוא אהב את הציור. כשכולם סיימו את הביקורת האמנותית, כל ילד סופר כמה קוים יש על הדף שלפניו ורושם את המספר למעלה.
כעת מתחילים להכריז: ילד שחושב שבידיו מספר גבוה של קוים, מוזמן להכריז על המספר בקול רם. אם יש ילד שבידיו דף עם מספר יותר גבוה, שיכריז - עד שמכריזים על דף - או שניים - שקיבלו הכי הרבה קוי הצבעה. אלה הם ציירי העתיד. הילדים שציירו כך, מוזמנים להזדהות.
מזל טוב!
12.משחק עם מתנות יום ההולדת.
ציוד: מתנות יום ההולדת, שתי סלסילות בינוניות וסלסלה גדולה.
הילד גדל בעוד שנה ואתם מחליטים לחגוג לו יוםהולדת. בדרךכלל, הילדיםהאורחים באים מצוידים במצב רוח טוב,בביגוד חגיגי ובמתנהקטנה – או גדולה,תלוי במידתהקרבההמשפחתית,החברות או בגודלהמתנה שהם קיבלו מילדכם.
במקום לרכז את כל המתנות בסלסלה אחת, חלקו אותן שווה בשווה בשתי סלסלות.אם מספר המתנות לאזוגי או שכמה ילדים קנו יחד מתנה משותפת,הכינו גם אתם מראשמספר מתנות קטנות,רק כדי ליצור איזוןבין מספר המתנות.
והנההצעה למשחק:הילדים מתבקשיםלספור אחד, שתיים,אחד,שתיים וכו'.כל ילד מתבקש לזכור מה היה המספר שלו.כעת כל הילדים שמספרםאחד יצרו טור בימין החדר,וכל הילדים שמספרםשתיים יצרו טור ממולם.בקצה המרוחק של החדרתהיה סלסלה גדולה.בהנתן סימן,הילד הראשון בטוררץ לסלסלה הקטנה של הטור שלו,שולף מתנה,רץ,מניח את המתנה בסלסלהה גדולה וחוזר לסוף הטור.רק אז יוצא הילדהשני למשימתו.
מנצחת הקבוצה שסיימה את משימותיה ראשונה.
מזל טוב!
יום הולדת שמח!
ציוד: אבנים, צדפים, עלים - מה שאפשר לאסוף בסביבה וצבעים, עיתונים ישנים.
יום הולדת – חגיגה נחמדת. אתם מחפשים הפעלה לילדים שתרתק אותם, תשמח, תעורר יצירתיות וגם תוכל לשמש כמזכרת אותה יוכלו לקחת הביתה? כל מה שזה מחייב זה כמה שעות של טיול עם חתן או כלת יום ההולדת לאיסוף חומרים. יש עוד אחים צעירים יותר או מבוגרים יותר בבית? צרפו את כולם למשימות. זה גם גיבוש מוצלח וגם מקל על השלמת המשימות. יש רק לדאוג לערוך את ההכנות מספר ימים לפני יום ההולדת, כדי להספיק לסיים הכל.
אל תשכחו לקחת אתכם שקיות, סלסלות, או כל כלי קיבול אחר שבהישג היד ולא יכביד על הרגליים בהליכה ובאיסוף.
אז מה נאסוף? אם אתם גרים באזור הררי, לכו לאסוף אבנים. רצוי אבנים לבנות או בהירות, לא גדולות מדי – לא סלעים ! גם לא אבנים קטנות מדי, כיון שאמורים לצבוע אותם.
אם אתם גרים באזור הים, לכו לחוף ואספו צדפים.
אתם גרים בעיר? אספו עלים יבשים או ענפים קטנים, שזרוקים ליד עצים או השיחים.
בחזרה הביתה- הכניסו הכל לקערה , הוסיפו מים ומעט סבון ותנו לחפצים שאספתם לנוח ולהתנקות תוך כדי מנוחה. נערו מדי פעם, החליפו למים נקיים וסננו. זה כבר מבטיח פעילות משותפת עם ילדי הבית וכפי שנאמר: ההנאה היא לא מהגעה למטרה, אלא מהדרך לשם.
לאחר הסינון, פרסו את כל האבנים או הצדפים במרפסת לייבוש.
כעת, מתחילים להכין את משטחי העבודה. הכינו שולחנות בבית או במרפסת / גינה / החצר של הבניין וכסו אותם בעתונים ישנים, כאלה שנותרו מבלי שעטפתם בהם דגים. הצמידו היטב את נייר העתון עם סלוטייפ בפינות, כדי שהשולחן לא יתלכלך. פזרו על השולחנות את האבנים / צדפים / עלים / ענפים קטנים ופזרו גם צבעים רבים. כשיגיעו האורחים, הזמינו אותם לשעת יצירה. כל ילד יבחר מספר חפצים, צבעים ויתחיל לצבוע כרצונו.
אפשר לעשות כל מיני קומפוזיציות מהיצירות של הילדים. אם בא לכם, אפשר לתת להם גם דבק כדי שידביקו את החפצים המצוירים על קרטונים, או להניח את האבנים הצבעוניות בתבנית ביצים, למשל. יש כעת תבניות ביצים שקופות ואפשר להניח בהן את האבנים המצויירות וזה עושה רושם ממש. אפשר לגזור את התבנית לחלקים וכל ילד יקבל חלק אחד להצגת האבנים שהוא צבע. הכל תלוי בהספק העבודה שלהם.
כך יוכלו הילדים לחזור לבתיהם עם יצירה מושלמת – ונקווה שהפעם הוריהם לא ימשיכו לשמור על היצירה החדשה כמו תמיד, בפח הזבל.
מזל טוב!