גיל 12 - 11

גיל 11-12.

חדש בדף:



נוסיף גוונים לחיים.


ימי הקורונה הפכו את חיינו לאפורים ואפרוריים למדי. רובנו לא מצליחים-או לא מעזים – להיפגש עם הנכדים כפי שנהגנו לעשות.

!למזלנו, יש היום טלפונים חכמים, וואטסאפ וזום – המצאות גאוניות 

אפשר להשתמש בכל אחד מאלה כדי להעשיר את עולם המושגים של הנכדים. הפעם, אפשר לשוחח אתם על צבעים וגוונים שלא נפוצים  כמו. הצבע של הפועל או של מכבי.

.נצא מתוך הנחה שהנכדים שולטים היטב בכל צבעי הקשת. אנחנו רק נוסיף להם גוונים וצבעים פחות נפוצים.

אפשר להכין שעורי בית, למשל לחטט בארון הבגדים ולמצוא בגד- או פריט אחר - בצבע או בגוון שרוצים לדבר עליו. נעמיד את הבגד לפני מצלמת הזום או בטלפון וננסה להרחיב את השיחה בנושא.

?למשל, צבע אוכרה. למה הוא דומה? עד כמה הוא שימושי? מה הצבעים שיכולים להשתלב אתו יפה? האם הנכד ראה פעם חפץ בצבע כזה



 


השם נובע מצמח האינדיגו ( או ניל). הבריטים קיבלו אותו מהודו, שהיתה אז מושבה בריטית, וזה שימש לצביעת המדים ובגדי האצולה.

צבע אחר שכדאי להכיר הוא צבע הארגמן. הוא מוזכר בתנ"ך לבגדי הכהנים -”תכלת וארגמן”- אבל בואו נראה מה הוא באמת:


יש גוונים רבים לארגמן, אבל מקבלים מושג עליו.


צבע אחר ששוה שנזכיר לנכדים הוא צבע הבורדו, ששמו על פי העיר הצרפתית:



ואם כבר צרפת, גם הצבע בורגונדי הגיע משם, מאזור שבו מייצרים יין שבצעו כזה וטעמו יאמממי:





אחד הצבעים הנפוצים ביותר בארצנו וברחובותינו הוא צבע החאקי. האם הילדים יודעים שזה צבע המדים של האחות החיילת או האח החייל?


מה לגבי צבע חרדל? חרדל הוא גם מאכל מאד רצוי כשאוכלים נקניקיה, אבל זה גם שם של צבע.



צבע ערמוני בא מפרי הערמון. נכון שהפרי טעים יותר מהצבע, אבל גם הצבע יפה מאד. לא פעם מתארים צבע שיער כצבע ערמוני. נשמע מעניין יותר מאשר חום.






הילדים ודאי מכירים את צבע הזהב. האם גם מבינים את פירוש הפתגם:” לא כל הנוצץ – זהב"? אפשר לחפש דוגמאות יפות שיאשרו את אמיתות הפתגם.







צבע דומה לו, רק לא מבריק, הוא הצבע בז'.


צבע טורקיז הוא צבע מדהים. מקור השם מאבן יקרה באותו שם.


א




אולי חלק מהילדים מכירים את צבע הטורקיז.לאלה שעדיין לא נתקלו בו, הנה כךהוא נראה:






צבע כחול רויאל שימש לצביעת הרבה בגדי מלכים, מכאן שמו.


צבע בז' נראה פשוט, אבל הוא משתלב יפה מאד עם צבעים אחרים, דוקא משום שהוא צבע שקט.


צבע קרדינל נשמע מוכר? זה שימש לבגדי החשמנים, מכאן שמו. קרדינל הוא השם הלועזי של חשמן.














אם תפתחו אלבום משפחתי עם תמונות מפעם, תוכלו להסביר לנכדה בדיוק מהו צבע ספיה SEPIA:



צבע מג'נטה מעניין במיוחד:





אם יש לכם כלי מנחושת, תוכלו להצביע עליו ולהראות מהו צבע הנחושת:




צבע ציאן מיוחד מאד:







שני , שמשמש גם כשם להרבה בנות, הוא גם שם של צבע :
















ואחרון חביב, הנה צבע האמבר. מקורו בשרף עצים מלפני אלפי שנים. האמבר משמש לתכשיטים.









אלה מאתנו שזוכרים את נייר הקופי המפורסם, מהתקופות בהן מחשב היה רחוק מאתנו, יודעים היטב מהו צבע אידניגו. לאלה

:שצעירים יותר, הנה דוגמה


השם נובע מצמח האינדיגו ( או ניל). הבריטים קיבלו אותו מהודו, שהיתה אז מושבה בריטית, וזה שימש לצביעת המדים ובגדי האצולה.

:צבע אחר שכדאי להכיר הוא צבע הארגמן. הוא מוזכר בתנ"ך לבגדי הכוהנים -”תכלת וארגמן”- אבל בואו נראה מה הוא באמת


יש גוונים רבים לארגמן, אבל מקבלים מושג עליו.

צבע אחר ששוה שנזכיר לנכדים הוא צבע הבורדו, ששמו על פי העיר הצרפתית:


:ואם כבר צרפת, גם הצבע בורגונדי הגיע משם, מאזור שבו מייצרים יין שבצעו כזה וטעמו יאמממי


אחד הצבעים הנפוצים ביותר בארצנו וברחובותינו הוא צבע החאקי. האם הילדים יודעים שזה צבע המדים של האחות החיילת או האח החייל


מה לגבי צבע חרדל? חרדל הוא גם מאכל מאד רצוי כשאוכלים נקניקיה, אבל זה גם שם של צבע.


צבע ערמוני בא מפרי הערמון. נכון שהפרי טעים יותר מהצבע, אבל גם הצבע יפה מאד. לא פעם מתארים צבע שיער כצבע ערמוני. נשמע מעניין יותר מאשר חום.


הילדים ודאי מכירים את צבע הזהב. האם גם מבינים את פירוש הפתגם:” לא כל הנוצץ – זהב"? אפשר לחפש דוגמאות יפות שיאשרו את אמיתות הפתגם.


אולי חלק מהילדים מכירים את צבע הטורקיז. לאלה שעדיין לא נתקלו בו, הנה כך הוא נראה:


צבע קרדינל נשמע מוכר? זה שימש לבגדי החשמנים, מכאן שמו. קרדינל הוא השם הלועזי של חשמן.


אם תפתחו אלבום משפחתי עם תמונות מפעם, תוכלו להסביר לנכדה בדיוק מהו צבע ספיה 

SEPIA:


צבע מג'נטה מעניין במיוחד:


:אם יש לכם כלי מנחושת, תוכלו להצביע עליו ולהראות מהו צבע הנחושת


צבע ציאן מיוחד מאד


:שני , שמשמש גם כשם להרבה בנות, הוא גם שם של צבע 


על כחול רויאל שמעתם? הצבע שימש לבגדי מלכים -ומכאן שמו. 

.ואחרון חביב, הנה צבע האמבר. מקורו בשרף עצים מלפני אלפי שנים. האמבר משמש לתכשיטים




לשתול אילן יוחסין בתקופת הקורונה.


הימים ארוכים, לנכדים אין קייטנה ויש גבול עד כמה אפשר להיות שתול מול הטלוויזיה. במקום זה, נציע לנכד שנשתול יחד אילן יוחסין.

ספרו לנכד שיש אתר שנקרא MY HERITAGE. החברה הייתה לאחרונה הרבה בחדשות בזכות ציוד שרכשו מסין לעריכת בדיקות קורונה. אם מספר בני המשפחה לא עולה על 250 אנשים, השימוש באתר בתכנית ה-BASIC הוא חינמי.

הציעו לנכד להכין אילן יוחסין משפחתי. אתם הסבים מצד אחד, אבל לאחר שילמד יוכל לערוך עוד אילן יוחסין מצד הסבים השניים.

אגב, אנקדוטה קטנה. במשפחה מסוימת, יש סבתא רינה, מצד האימא, וסבתא חנה, מצד האבא. סבתא רינה אמרה לנכדיה:

-אתם הנכדים הכי מוצלחים ! אין בישראל אף סבתא שיש לה נכדים כאלה!

הנכדים ענו:

-דווקא יש אחת כזאת: סבתא חנה.

טיפ קטן: נסו אתם קודם להכיר את התוכנה של MY HERITAGE, כדי שתוכלו לעזור לנכד. תתאמו עם הנכד מראש מתי נוח לו לעשות זאת יחד אתכם, בזום, בסקייפ או בשיחת טלפון.

אם הנכד כבר הכין עבודת שורשים לבית הספר, כלומר אם הוא מעל גיל 12, בקשו ממנו שיניח את העבודה מולו בזמן השיחה המשותפת ביניכם.

נסו לעבוד עם התוכנה פתוחה על המחשב שלכם בזמן שהנכד יושב מול המחשב שלו, עם אותה תוכנה. אם הוא מתקשה בדבר-מה, תוכלו לעזור לו. אגב: בסקייפ , למשל, תוכלו שניכם לראות את העבודה.

אם תשתמשו בתכנת זום,תוכלו להקליט את השיחה ולהשתמש בה בבוא העת.

אתם יכולים לשים תמונות של בני משפחה באילן היוחסין. אם תשימו תמונה של הסבא, בנו ונכדו אולי הנכד יגלה למי הוא דומה?

יהיה נחמד אם תוסיפו סיפור מעניין או מעשיה על כל אחד מהנזכרים. זה יקרב את הנכד לסיפור המשפחתי וזה יחמם את היחסים המשפחתיים.

אגב: אם זאת משפחה גדולה, לא חייבים לסיים את הכל ב"ישיבה" אחת. אפשר לעבור בכל פעם על דור אחר. אתם יכולים למנות כמה אנשים שיכולים לנהל את אילן היוחסין שלכם ויהיה נחמד לתת גם לנכד תפקיד.

אם לנכד יש מספיק סבלנות – כי הרי זמן לא חסר בתקופת הקורונה – תוכלו לערוך ארבעה אילנות: אחד לסבתא מצד האבא, לסבא מצד האבא, לסבתא מצד האימא ולסבא מצד האימא.

אם יש אחים קטנים יותר במשפחה, אפשר לצרף גם אותם לדיונים, לסיפורים ולעבודה המשותפת.

בהצלחה ותיהנו מכל רגע! זה ישמש גם את הנכדים הקטנים יותר בהכנת עבודת השורשים שלהם.


חלוקי נחל כרקע לציור.

הימים של החורף מביאים גם גשמי ברכה, אבל גם הרבה הצטננויות. הסבים יקבלו בקשות חוזרות ונשנות לבלות זמן עם הנכד המצונן או עם הנכדה המשתעלת. כדי להעביר את הזמן בנעימים, הצטיידו בחלוקי נחל ובצבעים. פרסו עתון ישן על השולחן והזמינו את הפציאנט לצייר - בנוסח של ריפו בעיסוק. הנה דוגמה להמחשה,באדיבותה של גליה ש.:



איך פועלים מיתרי הקול?

באדיבות מוזיאון בלומפילד למדע בירושלים

http://mada.org.il/node/2040



קישוטים לסוכה - בציור ובמיחזור.


הציוד : דף נייר עבה, ספוג וקערית מים, גירים צבעוניים, ספריי מקבע.


כברהקמנו את הסוכה, בכוחות משותפים (שתי הידיים של אבא / אמא וההתרוצצות של הילדיםסביבם). גם כשהסוכה כבר עומדת ומקושטת, עדיין אפשר להמשיך ולקשט אותה.המטרה משולשת:זה מייפה את הסוכה , מבטיח תעסוקה מהנה לילדים ובעיקר מעניק שקט להורים.

אז מה נעשה? קודם כל, למען שמירה על איכות הסביבה,רצוי להשתמש בדפים שיצאו מהמדפסת כתובים רק על צד אחד, והצד השני, הנקי, משוועלהיות שימושי אף הוא.

 

הרטבהיטב את הנייר בספוג הטבול במים ותן לו להתייבש. כשהתייבש, צבע עליו עם גיריםצבעוניים לפי מיטב ההשראה ומרח את הצבעים עם האצבעות. כשהציור מניח את דעתך, רססבספריי מקבע ותלה את היצירה –החתומה, כמובן – בסוכה.




 


לאותת.

 

ציוד: אותיות מגנטיות.


אם כבר יש לכם אותיות מגנטיות מהנכד הבכור, נצלו אותן שוב. פזרו את האותיות על צד שמאל. כל אחד, לפי תור, לוקח שש אותיות באקראי. המשתתף צריך להרכיב את המלה הארוכה ביותר משש האותיות שלו. רושמים ניקוד בכל סבב, כדי לדעת מי המנצח. 

 



 

גוף האדם - או אנטומיה.

ציוד : זמן, מעט היכרות של גוף האדם.

זה זמן  טוב להתחיל לספר לנכדה מעט על גוף האדם. היכן ממוקם הלב? הכבד? הראות? הכליות? כמה חדרים ועליות יש– לא בדירה, בלב! מה יש לנו בעמוד השדרה? מה תפקיד כלי הדם? השרירים? הגידים? העצבים? ( אם הקטע מביא לכם עצבים, דלגו לשלב הבא).

אני לרגע לא מתכוונת שתתחילו לספר לילדה על כל המיחושים, הכאבים, המחלות וההפרעות שלכם עצמכם, של החברים ושל השכנה ממול – אחרת הילדה תחטוף דיכאון, עיצבון – ועוד תתחיל להמתין לעיזבון!


   

אמנות השיחה. 

 

ציוד : סבלנות.

זה עיתוי טוב, לדעתי, להסביר לנכד את היתרון של כושר השכנוע. הסבירו לו שהרבה יותר מכובד לנצח בויכוח בעזרת נימוקים הגיוניים, מאשר בעזרת אגרופים אימתניים. אגב, כולם מדברים כעת נגד אלימות- בואו נעשה דבר-מה קונסטרוקטיבי למען החינוך לסובלנות.

תנו לנכד לבחור נושא לפי רצונו. הסבירו לו שבויכוח צריכים להיות שניים: אחד בעד רעיון מסוים, השני נגדו. לאחר שבחר את הנושא ושטח את טיעוניו, שחקו אתם את תפקיד המתנגד לרעיון. כל אחד צריך לנסות לשכנע את השני בצדקת טיעוניו הוא. והעיקר: לא להרים את הקול!


! מי שצודק לא צועק


     

ספר לי סיפור. 

ציוד : זמן.

כל אחד צריך לפעמים לספר מעשיה, לשאת נאום או לתאר תקרית. תנו לנכד לבחור נושא הקרוב לליבו ולספר עליו בהרחבה, לפחות חמש דקות. הסבירו שבכל סיפור חייבים להיות שלושה חלקים: צריכה להיות התחלה- או פתיחה –, גוף הסיפור וסיום, או הפקת לקחים.

אם הוא מתקשה, תתחילו אתם מסיפור אישי –תדאגו רק שזה יעניין אותו.


סיפור הסופר.


ציוד : זמן,כסף ועגלת קניות.

גשו לסופר הקרוב  לביתכם. תדאגו  מראש לרשימת קניות, כיון שגם זה שעור חשוב בניהול משק הבית. לימדו את הנכד להשוות מחירים ומשקלים, להחליט בתבונה על כל קניה. הסבירו לו מעט מהו תקציב משפחתי ובמה זה דומה לתקציב המדינה בכללותה.


לפתח כימיה עם הכימיה. 

 

 

ציוד: כוס תה-או, לחלופין : חמיצת סלק,- לימון, אבקת אפיה.

זאת הזדמנות לספר מעט על אינדיקטורים בטבע: כיצד התה או החמיצה מתבהרים בחומצה כמו מיץ לימון, למשל, וכיצד הם מתכהים בהוספת אבקת האפייה. הסבירו להם על החומציות במערכת העיכול ומה תפקידה.

תראו להם כיצד משתחררת דו תחמוצת הפחמן מאבקת האפייה, כשמטפטפים עליה כמה טיפות מיץ לימון. תסבירו שבכל משקה תוסס יש דו תחמוצת הפחמן, שאינה נוטה להתמוסס במים. לכן כוס עם מי סודה, שנשארת פתוחה על השולחן, מאבדת את הגז –ואת הטעם – לאחר מספר דקות. כדי לשמור את הגז דו תחמוצת הפחמן בתוך המשקה, יש לסגור את הבקבוק היטב.

 אגב, אנחנו נושמים חמצן ופולטים דו תחמוצת הפחמן, וזאת אחת הסיבות להיווצרות החור באוזון ולירידה באיכות האטמוספרה. דברו מעט על איכות הסביבה ועל תפקיד וחשיבות הצמחייה, שקולטת את דו תחמוצת הפחמן ובעזרת הפוטוסינתזה פולטת חמצן חזרה לאטמוספרה. צאו אתו לגינה, למרפסת או לאדן החלון. קחו עציץ ושתלו צמח.                 

רוצים לפשט את ההסבר? אז קראו לזה הטמעה, במקום פוטוסינטזה. הסבירו שהצמח קולט דו תחמוצת הפחמן – גז שאנחנו והמכוניות פולטים – ובעזרת מים ואור השמש, הצמח יוצר סוכר, מים חדשים וחמצן. בצורה פשטנית: כאילו היינו לוקחים בלון, נושפים לתוכו, מרטיבים אותו, מחזיקים אותו באור המרפסת – וכעבור מספר שעות היינו מקבלים כוס מי סוכר, ועוד חמצן לנשימה.

בא בחשבון?

אם הנכדה אוהבת מתימטיקה ואתם רוצים לתת לה לפתור מעט שאלות, הציצו בקבצים המצורפים כאן ותמצאו שאלות. בהצלחה!

אם היא רוצה לבדוק את עצמה שלא טעתה, תבדקו התשובות.


שאלות חשיבה וחשבון:

יוני ודן יוצאים לטיול אופניים. ביום הראשון עוברים את מחצית המרחק שתכננו לעבור וישנים אצל חבר. ביום השני עוברים מחצית מהמרחק שנותר וישנים באכסניית נוער. ביום השלישי עוברים 50 ק"מ ומגיעים ליעדם.מה היה המרחק הכולל שיוני ודן עברו?


2.אני חושב על מספר, מכפיל אותו ב-2. לתוצאה אני מוסיף 3. את התוצאה החדשה אני מחלק ל-5 ואז אני מוסיף 15. קיבלתי 20. על איזה מספר חשבתי?


3.בבית משפחת בן חורין יש שלוש אחיות: אריאלה בכתה ב', הילה בכתה ה' וחניתה בכתה ח'.

בבית, על השולחן במטבח יש סלסלה ענקית עם תות שדה.

אריאלה חוזרת ראשונה מבית הספר והיא רעבה מאד. היא אוכלת מחצית מכמות התותים ועוד חמישה תותים והולכת לחדרה להכין שעורי בית.

הילה חוזרת מבית הספר כעבור שעה. גם היא רעבה וגם היא אוכלת את מחצית התותים שנותרו בסלסלה ועוד 5 תותים. היא הולכת לחדרה להתכונן למבחן בחשבון.

חניתה חוזרת מאוחר והיא לא כל-כך רעבה, אבל גם היא מתפתה: היא אוכלת מחצית מהתותים שנותרו ועוד 5 תותים. בסלסלה הענקית נותרו 5 תותים בלבד.

כמה תותים היו בתחילה בסלסלה?


4.בבית משפחת חרות יש שלושה אחים שאוהבים אחד את השני – ואת השלישי – ממש כמו אחים! הם חוזרים מחוגים של אחר הצהריים מבלי לדעת אחד מהשני – ומהשלישי. במטבח הם מוצאים מגש עם עוגיות שהאמא אפתה.

האח שמגיע ראשון סופר את העוגיות, מחלק ל-3, לוקח שליש והולך לחדרו כדי להכין שעורים בתנ"ך.. האח השני מחלק את הכמות הנותרת לשלוש, לוקח שליש והולך לדבר בסקייפ עם חבר. האח השלישי לוקח שליש מהכמות שנותרה והולך להכין עבודה בהיסטוריה. על המגש נותרו 8 עוגיות.

כמה עוגיות אכלו האחים - וכמה קלוריות נוספו להם?


5.המשיכו את הסדרה:

1,4,9,16,25 …

איזה מספר יופיע במקום 50?


6. הסכום של 5 מספרים עוקבים הוא 750. מה המספרים?


7.בתוך קופסא יש 7 כדורים אדומים ו-12 כדורים כחולים. מה המספר הנמוך ביותר של כדורים שעליך להוציא כדי להיות בטוח שהוצאת גם 2 כדורים כחולים?


8. אתה עובד כמהנדס תעשיה וניהול בחברת תיירות. התפקיד שלך הוא לחסוך בהוצאות ככל האפשר. החברה מחזיקה אוטובוסים של 50 מקומות ומיניבוסים של 15 מקומות. צריכת הדלק של כל הרכבים כמעט זהה.

החברה מקבלת הזמנה להסיע 640 צליינים מנתב"ג לנצרת. איך תסיע אותם במינימום הוצאות?


9. בכתה יש 22 תלמידים. 15 רוכבים על אופניים ו-18 שוחים. כמה מהם עוסקים בשני התחומים, כך שיוכלו להשתתף בטריאתלון?


10. בשכבה מסוימת יש 77 תלמידים. איך תוכלו לחלק אותם לקבוצות של 3 ושל 5 תלמידים? האם יש יותר מאפשרות אחת?




תשובות:

1- ק"מ 200

2 –המספר הוא 11

3- היו 110 תותים

4- היו 27 עוגיות

5-.2500...............1,4,9,16,25,36

6- 148,149,150,151,152

7 – 9 כדורים

8 – 25 אוטובוסים של 25 מקומות, אוטובוס אחד של 15 מקומות(מיניבוס).

9. 11 תלמידים

10. 9 קבוצות של שלושה, 10 קבוצות של 5.

או: 19 קבוצות של 3, 4 קבוצות של 5.