גיל 6- 5

גיל 5 - 6


חדש בדף:



ציורים לתרגול חיבור וחיסור.



הילדים מתחילים ללמוד אבל עדיין לא יזיק אם נכין להם מעט פעילות לימודית נוספת ללימודים של בית הספר. למשל, בואו נדפיס להם דפי ציור לצביעה, כדי לחזור מעט על תרגילי החשבון. אם יש צורך,תעזרו לילד להתגבר על תרגילים קשים מדי. רצוי להתאים את דרגת הקושי לרמת הידע של הילד.

כשהצבעים כתובים באנגלית, בבקשה תקדישו דקה וצבעו כל אחד מהשמות בצבע התואם.




https://www.bestcoloringpagesforkids.com/wp-content/uploads/2016/10/Color-by-Number-Math.jpg


עוד ציורים:

חיבור וחיסור:

https://www.bestcoloringpagesforkids.com/wp-content/uploads/2016/10/math-coloring-pages-addition-and-subtraction.jpg


https://www.bestcoloringpagesforkids.com/wp-content/uploads/2016/10/Color-by-Number-Math-Coloring-Pages.jpg


https://www.bestcoloringpagesforkids.com/wp-content/uploads/2016/10/Math-Addition-Color-by-Number.jpg


https://www.bestcoloringpagesforkids.com/wp-content/uploads/2016/10/Color-by-Number-Math-Worksheet.jpg


https://www.bestcoloringpagesforkids.com/wp-content/uploads/2016/10/free-printable-math-worksheet-addition.jpg


https://www.bestcoloringpagesforkids.com/wp-content/uploads/2016/10/math-coloring-addition-worksheet.jpg


http://www.supercoloring.com/sites/default/files/styles/coloring_full/public/cif/2016/04/with-calculation-a-cute-cartoon-hare-color-by-number-coloring-page.png


http://www.supercoloring.com/sites/default/files/styles/coloring_full/public/cif/2016/04/color-by-numbers-with-calculation-submarine-in-the-underwater-world-color-by-number-coloring-page.png


https://www.bestcoloringpagesforkids.com/wp-content/uploads/2016/10/Math-Color-by-Number.jpg


https://www.bestcoloringpagesforkids.com/wp-content/uploads/2016/10/math-addition-coloring-worksheet.jpg


https://www.bestcoloringpagesforkids.com/wp-content/uploads/2016/10/Subtraction-Color-by-Number-Math.jpg


https://www.bestcoloringpagesforkids.com/wp-content/uploads/2016/10/math-coloring-pages-addition-worksheet.jpg


הבטיחו לילד שאם הציור יהיה מוצלח, תצמידו אותו למקרר או ללוח שיש לכם בחדרו.

בהצלחה!





אריגת שתי וערב.

החופש ארוך ושוב אתם מתבקשים לבלות עם הנכדה מבלי להשתעמם או לתת לה להשתעמם. לקראת יום הבילוי המשותף, אספו סרטי קשירה של מתנות במקום להשליך אותם לפח. ממילא מדברים על מיחזור, נכון?

כפי שאתם רואים בדוגמה, לא חייבים לקחת סרטים ברוחב אחיד : אפשר לגוון כרצונכם. אפשר להשתמש גם בסרטי נייר , למשל. בנוסף לבילוי ועיסוק באסתטיקה, זה גם משפר מוטוריקה עדינה של הנכדה.


עזרו לנכדה לקבע את הסרטים הראשונים במאונך, אבל תנו לילדה לבחור את סדר הצבעים. אחר כך היא אמורה להצליב את הסרטים במאוזן. אם התוצאה תמצא חן בעיניה, אפשר לקבע אותה ולשמור אותה כתמונה. בילוי נעים!


בובה מבקבוק.

הנכד בחופש ואתם אמורים לבלות אתו בוקר שלם. אחרי ארוחת הבוקר, תכינו יחד את החומרים הבאים:

- בקבוק שתייה קטן וריק

- גרב בודדת (אם אצלכם כל הגרביים מבלות עם בן זוג קבוע, אצל הילדים שלכם והנכדים שלכם ודאי יש הרבה גרביים שנותרו ללא בני זוג. בחרו אחת מאלה)

- גרב בודדת נוספת (אם אין כאלה, תנו לנכד לגלגל כדור מדף עיתון ישן)

- שתי פיסות בד: אחת לכובע, שנייה לצעיף

- טושים או לק לציפורניים, בשני צבעים שונים.

הנה התמונה:




וכעת, הוראות ביצוע. אתם מסבירים לנכד והוא אמור לעשות זאת. אם מתקשה, תעזרו, אבל חשוב שהוא יתנסה בעצמו.

לתוך אחת הגרביים דוחפים את הגרב השנייה המגולגלת או את כדור הנייר. אחר-כך מכניסים את הבקבוק עם צדו הצר כלפי מעלה. קושרים צעיף בין הראש לבין גוף הבובה, מסדרים כובע על הראש וכעת הנכד מצייר את פרצוף הבובה.

מה שנחמד במשחק הזה שניתן ליצור קבוצת בובות שלמה, כמספר הבקבוקים הריקים והגרביים הבודדות שמתגלגלות בבית בחיפוש נואש אחר בן הזוג האבוד. אם יש שלוש או ארבע בובות, אפשר כבר לביים הצגה: כיפה אדומה, זהבה ושלושת הדובים או כל סיפור אחר שהנכד אוהב. אפשר לשנות את הקול כדי לחקות את הדמויות השונות - והנה לכם בילוי לבוקר שלם, מבלי שבזבזתם אגורה ומבלי שהוצאתם את האף מהסלון הממוזג שבבית.



א-ב בסמרטפון ובצילומים.

 

נכדינו החמודים יודעים היום להשתמשבסמרטפונים הרבה לפני שלומדים את ה-א – ב. לצערם הרב, שימוש בסמרטפונים טרם הוכרכמקצוע לימוד – וידיעת הא-ב עדיין חיונית במערכת החינוך. הציניקנים ודאי יעירו:"נחכה ונראה מה תהיה המהפכה הבאה במערכת החינוך". נתעלם מהם, ברשותכם,ובואו ננסה לעזור לנכדינו לשנן את הא-ב בצורה מקורית, חדשנית ונעימה.

בגיל גן חובה הילדים כבר לומדים אתהא-ב. הם לא אמורים לשלוט בו, אבל מדי פעם לומדים אות חדשה. כדי לעזור להם במשימה החשובה,נשתמש באהבתם הרבה לסמרטפון.

נצייד כל ילד – בהשגחתנו הצמודה –בסמרטפון. כמובן שנשאר צמודים אליהם ונצא יחד לגינת הבית או לרחוב.

נתחיל בכך שנשיר יחד את השיר "אלף בית "של נעמי שמר:

"אלף - אוהל, בית - זה בית 

גימל זה גמל גדול, 

מהי דלת? - זוהי דלת 

שפותחת את הכול. "

לאחר שסיימנו את השיר (אם לאזוכרים את המלים, הצטיידו בהן מבעוד מועד מהמרשתת),  נבקש מהנכדים לצלם חפץ ששמו מתחיל באות א'.

זאת הזדמנות גם ללמוד איות נכון, כיוןשאם נכד רוצה לצלם "עלה", זה הרגע הנכון להסביר ש"עלה" מתחילבאות "ע" ולא באות "א".

זה גם רגע הולם לדבר על מלים נרדפות,כיון שודאי תמצאו ליד הבית עץ – אז

נראה מי יודע שקוראים לעץ גם בשםהמכובד אילן! ולהבדיל מעץ, אילן דווקא כן מתחיל באות א'.

זאת הזדמנות נהדרת להכיר לנכדים שמותשל פרחים. אם יש בגינה פרחי אמנון ותמר, הנכדים יקבלו תמונות יפהפיות.

לאחר שכולם סיימו את המשימה, נבקש מהםלצלם חפץ ששמו מתחיל באות ב'.

מי לא יודע ש"בית" מתחילבאות ב'? אז מותר בהחלט לצלם את הבית. יש ילד ששמו בן? מותר בהחלט לצלם אותו –ואפילו מותר לו להצטלם ב"סלפי". אם לנשיא אובמה מותר, אז גם לבןמותר.אגב, גם אובמה מתחיל בא' – ונראה איזה מהנכדים יצליח לצלם אותו!

אם יש בגינה שליד הבית או במרפסתבגוניה, ספרו להם את שם הצמח ושאלו אותם אם כדאי לצלם אותו.

רק שלא יעלה על דעתם לעשות בלגן רק כדילצלם אותו משום שגם הוא מתחיל באות ב'....

וכך הגענו לאות ג'. עובר גבר ברחוב?שאלו אם מותר לצלם אותו וקדימה לעבודה. אם אין עוברי אורח, יש ודאי גדר – ויתרונובכך שאפשר לצלם אותו מבלי לבקש ממנו רשות.

כולם מכירים את המשחק "משלושיוצא אחד". אנחנו נעשה כעת את ההפך: מאחד יוצאים שלושה. והנה הפטנט הנחמד,כחזרה על מלים נרדפות: אחד הנכדים צילם איש שהלך ברחוב? "איש" מתחילבא', ומלה נרדפת ל"איש" היא המלה "אדם".

לכשנגיע לאות ב', נדבר על כך שאדםיכול להיקרא גם "בן אדם" – והנה שימוש נוסף לאותה תמונה.

מגיעים לאות ג'? ה"איש" אוה"אדם" שנעשה "בן אדם" יהפוך כעת ל"גבר" – והנהשימוש משולש באותה תמונה.

נמשיך במשחק על פי קשב המשתתפים אושנחליט מראש עד איזו אות רוצים להגיע.

לכשנחזור הביתה, נעביר את התמונותשצילם כל ילד למחשב, נדפיס אותן ונבקש מכל נכד לכתוב ליד כל תמונה את האות שהתמונהמייצגת.

בילוי נעים!




עונות השנה.

הנה ימי הסתיו קרבים והעונהמתחלפת. בואו נזכר ונזכיר לילדינו שיש עוד הרבה עונות לפנינו.

ציוד: ניירות לבנים (אפשר ניירותשמודפסים רק מצד אחד וצדם השני משווע למיחזור), מספריים, דבק, צבעי גואש או פסטל.

הציעו לכל ילד לצייר ארבעה עציםעל הדף שלו. כל ילד יצבע את העצים בצבע חום.

על דף נפרד כל ילד יצבע משטחיםבארבעה צבעים: ירוק בהיר, ירוק כהה, צהוב/ כתום/אדמדם וחום כהה/כמעט שחור.

מכל משטח יש לגזור צורות של עלים. כךנקבל עלים בצבעים שונים.

את העלים בירוק בהיר יש להדביק עלעץ האביב.

את העלים בירוק כהה יש להדביק עלעץ הקיץ.

את העלים בצבע צהוב/ כתום/אדמדםיש להדביק על עץ הסתיו.

את העלים בחום כהה/כמעט שחור ישלהדביק על עץ החורף.

אפשר לערוך את המשחק לכל גיל שלהילדים (לא להיסחף ולהציע את המשחק לנכדים שעומדים לפני גיוס...). לגיל 3-4 ישלעזור בגזירת העלים. לגיל 5-6 אפשר להציע להכין קודם דוגמה של עץ, לצייר אותה ארבעפעמים על בריסטול של קופסת ופלים ריקה, לגזור את כל ארבעת העצים ולהדביק אותם עלדף נייר נפרד.

לגיל 7-8 אפשר להציע לצייר קודםדגם של עלה אחד, לצייר את הקונטור שלו מספר פעמים על דף נייר לבן, לצבוע כל עלהלחוד, לגזור ולהדביק על כל עץ את הצבע המתאים לו.

הילדים הללו מוזמנים גם לרשום מעלכל עץ את העונה המתאימה: אביב - קיץ- סתיו – חורף.

אם אתם רואים שהילדים מתלהבים וישלכם עוד זמן עד שהוריהם יבואו לאסוף אותם מבית הסבא-סבתא, הציעו להם להוסיף ניצניםבוורוד או לבן על עץ האביב, פרחים ופירות על עץ הקיץ, פירות על עץ הסתיו  והדרים על עצי החורף .

זאת גם הזדמנות להבחין בין פירותהקיץ – משמש, אפרסק, שזיף – לפירות הסתיו – תפוחים, אגסים, אפרסמונים, לבין פירותההדר הכתומים והצהובים של החורף.

כך ניזכר כולנו שיש סוף עונה, אבל יש אין-סוף עונות....

 



ללמוד מעט על סימטריה.


ציוד: דפי נייר, עפרונות צבעוניים, צבעי מים.


 ציירו לו על דף חצי בית ותנו לילדלהשלים את החצי השני. כך הילד לומד על כללי סימטריה. בשלב השני, אפשר לתת לילדלצייר את כל הציור. אם אתם לא מהמצטיינים בציור אבל שואפים שהנכד יצליח בכך יותר, חפשו ציור פשוט בעיתון. גזרו אותו באמצע , הצמידו אותו עם מהדקים לדף נייר גדול דיו שיכיל את כל הציור ותנו לנכד להשלים את החצי החסר. לאחר שסיים, תראו לו את המחצית המקורית, לשם השואה. בשלב הבא, הוא יכול לצבוע את הציור השלם.

אפשר להשתמש בכל נושא אחר, למשל:


פעילות נעימה!



גיר לכל קיר – לצייר בגירים צבעוניים.

ציוד : גירים צבעוניים, מדרכה או משטח חניה. 

הגירים הצבעוניים מאד זולים וניתןלהשתמש בהם בהרבה צורות.

אם רוצים לצייר על ניר, כדאי לקחתנייר עבה. פרט לנייר העבה אתם זקוקים גם לספוגית, קערית מים, עיתונים ישנים וספריימקבע.

כדאי להוריד את המפה מהשולחן לצפות אתהשולחן בנייר עיתון ישן, כדי לא ללכלך אותו. טבלו את הספוגית במים והרטיבו אתהנייר העבה בעזרת הספוגית. תנו לנייר להתייבש. כשהנייר יבש, אפשר לצבוע עליובגירים צבעוניים ואפשר למרוח את הצבעים בעזרת האצבעות. הרטבת הנייר גרמה לכךשהנייר נעשה יותר מחוספס, ולכן הוא יהיה מסוגל לקלוט את צבעי הגיר ביתר קלות. ניירחלק – שנקרא גם נייר כרומו – לא קולט את צבעי הגיר, למשל.

 אם אתה כבר מרוצה מהציור, רסס אותו בספריי מקבע.

אם אתם רוצים לקבל צבעים יותרמודגשים, הניחו את הגירים בכוס במאונך והוסיפו לכוס מים. הניחו את הצבעים לדקותספורות – לא יותר מדי, כדי שלא יתפוררו. הזמן צריך להספיק רק לחדירת המים לתוךהגירים. אם רוצים לקבל צבעים עוד יותר מודגשים, אפשר להוסיף למים כפית סוכר.

כשהגירים לחים – אבל לא מתפוררים –אפשר לצייר על הנייר כמיטב הדמיון הפורה שלכם. שוב אפשר למרוח את הצבעים על משטחגדול יותר עם האצבעות. כשהציור מוכן, אפשר להניח אותו בשמש לייבוש.

שוב בגירים צבעוניים ניתן לצייר גם עלמגרש החניה של הבית המשותף. השכנים לא יכעסו, משום שהגשם הראשון ישטוף את היצירות.אם אין בביתכם מגרשי חניה, אפשר לצייר גם על המדרכות: זה רק יכול לעורר את התפעלותהעוברים והשבים. רוצים להרגיש פיקאסו? חתמו על ה"יצירה" בשמכם האמיתי אובשם המכחול שלכם. 0לא, זה לא שם עט, כיון שזאת לא יצירה ספרותית-זאת רק יצירהציורית!)


קישוטים לסוכה - בציור ובמיחזור.


הציוד: 2 דפי נייר, מערוך (לא, זאת לא טעות!), קערית מים, מברשת וצבעי מים.


כברהקמנו את הסוכה, בכוחות משותפים (שתי הידיים של אבא / אמא וההתרוצצות של הילדיםסביבם). גם כשהסוכה כבר עומדת ומקושטת, עדיין אפשר להמשיך ולקשט אותה.המטרה משולשת:זה מייפה את הסוכה , מבטיח תעסוקה מהנה לילדים ובעיקר מעניק שקט להורים.

אזמה נעשה? קודם כל, למען שמירה על איכות הסביבה, רצוי להשתמש בדפים שיצאו מהמדפסתכתובים רק על צד אחד, והצד השני, הנקי, משווע להיות שימושי אף הוא.

תנולילד 2 דפי ניר, קערית מים וצבעי מים עם מברשת.הנחו אותו שיצבע את הדף עם צבעי מיםככל העולה על רוחו, ולאו דווקא ציור מוגדר. לאחר שיסיים, ציידו אותו בדף נוסףוהסבירו לו שיניח את הדף הנקי בדיוק מעל הדף הצבוע. כעת תנו לו מערוך ותגידו לושיעביר את המערוך מספר פעמים, בכוח, מעל הדפים. לאחר מספר דקות, הילד יפריד אתהדפים וייתן להם להתייבש. תקבלו ציור מקורי והעתק במחיר המאמץ של ציור אחד. נא לא לשכוחלבקש מה"הצייר" שיחתום את שמו על שני הדפים, לפני שמקשטים את דופןהסוכה, כדי שכל האושפיזין יראו ויתפעלו.


הכנת אלף-בית וספרות ממגנטים.


ציוד: דפי ניר, ריבועי מגנט קטנים, 

בכל בית יש היום מלאימגנטים קטנים שמחולקים כפרסומת. עזרו לילד לגזור את המגנטים לריבועים קטנים. גזרוריבועים גם מדפי הנייר. הילד אמור להעתיק על כל דף אות אחת מהאלף-בית.  זה תרגול נחמד ומהנה ללימוד האלף-בית. את ה"תוצרת"אפשר להצמיד אח"כ לדלת המקרר או לפלדלת שבכניסה.

לאחר שמיצינו את האותיות,אפשר לעבור גם לתרגול הספרות. הילד יכין ספרות ממספרי הטלפון שעל כל מגנט.  ואנא: לא לשכוח את האפס!

הכינו גם סימני חיבור +,חיסור – ושוויון = מרצועות מגנט.כעת תוכלו להכין עלהפלדלת תרגילים קלים בחשבון, למשל:      =2+ 1   

על הילד להשלים אתהתוצאה. רצוי להסתפק בחשבון רק עד  מספרעשר, כדי לא להכביד ולא להפחיד...

אם יש בבית יותר מילד אחדשנמצא בגילאי כתה א' או גן חובה, אפשר להקדיש לכל ילד דלת, למשל: דלת הכניסה (הצדהפונה לדירה, כמובן) ייוחד לילד אחד ודלת הממ"ד תשתייך לילד השני. אפשר לערוךגם משחקים בינים: כל ילד יכול להכין תרגיל אחד על הדלת שלו ואז הילדים יתחלפובינים וכל אחד יוזמן לפתור את התרגיל שהכין לו הילד השני.

כעת אפשר גם להתקדםולנסות להרכיב מלים מהאותיות הקיימות. ואפשר ליצור חידות: המבוגר – אם, אב, סב,סבתא – יכולים להניח אות אחת ולהזמין את הילד להוסיף אות נוספת, ליצירת מילה.למשל:   ד(ב), ד(ן), ד(ג) וכו'.

לימוד נעים וצבעוני!



הכנת מתנות לראש השנה : פקק מקושט.


ציוד: פקקים משעם ופלסטלינה שמתקשה באוויר.


אם פתחתם בקבוק יין לארוחת שבת, שמרו על פקק השעם. קנו בחנות למלאכת יד חפיסת פלסטלינה שמתקשה באוויר. קנו, למשל, פלסטלינה בצבע אדום ובצבע ירוק . כשאתם מבלים עם הנכד, תנו לו ליצור כדור אדום בצורת תפוח עץ, שהילד יוסיף כמה עלים ירוקים ועזרו לו שיצמיד את הקישוט על הפקק. לכשיתייבש, יהיה לכם פקק מקסים למתנה מצדו של הנכד למשפחה שתארח אותו ואת הוריו בראש השנה.


הכנת מתנות לראש השנה : לוח מודעות מגנטי.


ציוד : דף בריסטול, דבק, פנקס קטן מחנויות של "הכל בשנקל" , סרט קשירה למתנות, עפרון קטן, מגנט מאלה שמקבלים חינם כפרסומת של אינסטלטורים, גננים וכו'..


תנו לנכדה דף בריסטול . הציעו לה שתצייר עליו ציור כרצונה. תנו לה דבק לבן וקטניות בקעריות שונות.. יש לה כעת מטרה: לכסות את המשטחים בקטניות הצבעוניות, בצורה אסתטית. (ראה דוגמא בהמשך). אחר-כך עזרו לה לחורר חור קטן בצד, להעביר דרכו את סרט הקישוט ולקשור בקצה הסרט עפרון. עליה להצמיד את הפנקס ליד העיפרון ולהדביק מאחור את המגנטים. נותר רק לכתוב יפה על העבודה "לוח מודעות - שנה טובה!" והנה לכם מתנה לתפארת, ותעסוקה לשעה וחצי לנכדה המוכשרת.


אל תהיו אדישים לעדשים!-הסבר והמחשה.

ציוד:כשרון ציור בינוני ומטה, דף נייר או בריסטול, קיטניות מהמזווה.

תנו לילד לצייר על דף נייר ציור של פרח, בית, עץ- או כל דבר שכשרונו מאפשר. אם קשה לו, תעזרו. הכינו שלוש קעריות שטוחות. שימו באחת גרגרי אורז, בשנייה עדשים חומות, בשלישית עדשים כתומות, למשל. אם אתם מרבים לבשל מג'דרה, יש לכם הכל במזווה. אם אין, קנו מעט מכל דבר.

מרחו כל פעם חלק אחר של הציור בדבק לבן ותנו לילד להדביק בכל פעם קטניות בצבע אחר, עש שכל החלק המרוח בדבק יכוסה בקטניות שבחרתם.

בציור הצמוד תראו שהגג כוסה בעדשים כתומות, הדלת והחלון בעדשים חומות והקירות צופו באורז. לאחר כל פיזור של קטניות, כדאי לעבור על הציור עם תחתית של קערית, כדי להדק את הקטניות לציור. תנו ליצירה להתייבש ואפשר אפילו למסגר אותה.

ולמתקשים, הנה ההמחשה:

הציור:




?איך לכתוב מכתב כשעדיין לא יודעים לכתוב


ציוד: מחשב - ואם אפשר, מדפסת, ניר ועפרון.


בגיל הזה הילדים כבר יודעים לזהות ולהעתיק אותיות.הציעו לנכד לכתוב מכתב: הוא יכתיב לך את המכתב, אתה תדפיס אותו במעבד תמלילים. אם יש לך מדפסת, תדפיס אותו. הגש אותו אחר-כך לילד , צייד אותו בניר ועפרון ותן לו להעתיק את המכתב בכתב ידו. אם אין לך מדפסת, תן לילד להעתיק את המכתב מצג המחשב.




עוד אות... 

 

ציוד: אותיות מגנטיות.

(קונים משחק כזה בפרוטות בחנויות של "מקס).

הילדה כבר גדולה ממש. אפשר להתחיל להכיר לה את האותיות בכל מיני משחקים נחמדים. למשל, לכתוב - על הפלדלת של הכניסה לבית או על דלת הממ"ד - את שמה באותיות מגנטיות.

הצליחה במשימה ? שתכתוב גם : אמא, אבא ואולי את שמות האחים שבבית.


     חייבים להודות: זה אודות עוד אות... 

משקפות.

ציוד: שני גלילי ניר טואלט ריקים וקופסת גפרורים ריקה.דבק פלסטי לבן.חוט צמר.

 תנו לנכדה להדביק את שני גלילי ניר הטואלט לקופסת הגפרורים  משני צידיה הרחבים, כך שתיווצר משקפת. עשו במשקפת שני חורים בשני הצדדים, השחילו חוט או סרוך בכל חור ותנו לה להשקיף דרך זה על הסביבה הקרובה או הרחוקה.


חרוזים - בלי שירים...

ציוד: קשיות צבעוניות לשתיה וזוג מספריים, חוט ניילון להשחלת חרוזים.

גוזרים את הקשיות לרוחב, כך שיתקבלו כעין חרוזים  קטנים. מציידים את הנכדה בחוט ניילון שבקצהו קשרנו חרוז אחד, כדי שהחרוזים המושחלים לא "יברחו", וקדימה לעבודה!

 


 הצלחות למסכות.

ציוד: צלחת פלסטיק חד פעמית, שדכן,חוטי צמר צבעוניים, מספריים,אודם ועפרון עיניים.

ציירו על הצלחת זוג עיניים ופה. גזרו אותם. תנו לילד לצבוע באודם סביב הפה את השפתיים ובעפרון עיניים סביב העיניים. לימדו אותו להצמיד חוטי צמר לחלק העליון של הצלחת ולשדך אותם:אלה יהיו השערות. חוררו שני חורים בצדדים המנוגדים של הצלחת, קשרו שני חוטים והפכו את הצלחת למסכה. הילד מוזמן כעת להציג הצגה!


 לצמוח ולהצמיח ביחד.

ציוד: צנצנת עם מים, גלעין אבוקדו.

תתקעו שלושה גפרורים (ללא החלק הנדלק)  בשלושה צדדים של גלעין האבוקדו באותו מישור, הניחו אותו מעל הצנצנת עם החלק העבה כלפי מטה. מלאו מים. הראו לנכד כעבור מספר שבועות כיצד נוצרים השורשים והעלים. זה בהחלט המקום ל-" הכינותי מראש", בהשראת בתיה עוזיאל, או מה שנקרא "לפני ואחרי".


 להצמיח ביחד.

ציוד: צלוחיות עם מים,צמר גפן, קטניות.


נבטים של עדשים.

נבטים של חומוס.


הניחו בכל צלוחית שכבת  צמר גפן רטובה. תנו לנכדה לפזר מעל כל צלוחית מספר גרגירי קטניות:חומוס, עדשים, אפונה. שוב אפשר להכין מראש, לשם השואה ועידוד.

נשמח לקבל רעיונות נוספים לדו"אל sabaandsabta@gmail.com