9-10 משחקים ליום הולדת 



1.להתלבש בעיניים קשורות.

ציוד: זוגות מכנסיים וחולצות כפתורים כמספר המשתתפים. לבנות: חומרי איפור טובים.

המשחק המומלץ כאן מאד מצחיק ומאדמתאים לימי החורף, כשכל בגד נוסף שלובשים מחמם את הגוף – ובמקרה זה, גם מצחיק אתהנוכחים ומחמם את הנשמה.

לכן, אם אתם רוצים להעלות את מפלס מצבהרוח במסיבת יום ההולדת, תכינו ערימה של מכנסיים, חולצות כפתורים ועוד פריטילבוש כיד הדמיון – והארון – העומד לרשותכם. תכינו גם שתי מטפחות לקשירת עיניים.

כעת הילדים צריכים להסתדר בשני טורים.בכל פעם, הילד שעומד בראש כל טור מקבל קשירת עיניים הדוקה ואדוקה. עוזרים לשניהםלהגיע לערימת הבגדים. כל ילד צריך ללבוש מכנס וחולצה מעל בגדיו, מבלי לראות דבר –רק בגישוש.

זה נשמע קל – אבל זה לא פשוט בכלל! אםאתם רוצים לחוות את ההרגשה, אתם מוזמנים לנסות בעצמכם...ותופתעו לגלות עד כמה זהלא קל!

אם החוגגות הן בנות, אפשרלהוסיף גם פינת איפור עצמי, בעיניים קשורות. רק אנא תדאגו שחומרי האיפור יהיובטיחותיים, לא אלרגניים וגם אם יכתימו את הבגדים, שאפשר יהיה בקלות להוריד אתהכתמים הלא רצויים בקלות.

התחרות כאן היא גם אישית וגם קבוצתית.בכל זוג, מנצח הילד שהצליח ללבוש ראשון את בגדיו. הקבוצה המנצחת היא הקבוצה שמשתתפיהבצעו את המשימה בזמן הקצר ביותר. כמובן שיש להכין פרסים לכל משתתף. זה יכול להיות קרמבו אוסוכרייה – העיקר שכולם ירגישו תמורה לתרומה שהרימו להצלחת המשחק.

2.לדבר על אוכל - זה לא משמין.

ציוד:מנחה.

יש להסביר לילדים שיש בשפתנו אין-ספור ביטויים הקשורים לאוכל ולמטבח. כל ילד צריך לחשוב ולומר ביטוי כזה. למשל: אדום כעגבנייה, חמוץ כלימון, יבש כמו צנון, רך כחמאה, מתוק כמו דבש, "אכלת אותה", ילדי שמנת, נולד עם כפית זהב בפה, וכו'.

אפשר להרחיב, למשל:"לכל סיר יש מכסה", "לא מדבשה ולא מעוקצה", "שיטת המקל והגזר", "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה" וכו'.

3.תינוק מגודל.

ציוד:2 חיתולי בד או שתי מטפחות גדולות, שתי סיכות בטחון.

תחרות בין שני זוגות: בכל זוג יש הורה וילד. הילד נשכב על הרצפה או על השטיח. ההורה צריך לחתל אותו היטב. אחר-כך הילד צריך להסתובב כעשר דקות עם החיתול. הזוג שאצלו החיתול החזיק מעמד זמן רב יותר, מנצח.

4.גישוש, מישוש - ניחוש!

ציוד :מטפחת לקשירת עיניים.

מבקשים מתנדב. קושרים לו את העיניים. הוא צריך לעבור בין 3 משתתפים, שהם חבריו הקרובים, ולזהות מי בעל היד שהוא ממשש. 

5.אמת או שקר?

ציוד: מנחה.

כל אחד אומר 3 משפטים: 2 שהם אמת ואחד שהוא שקר. האחרים צריכים לנחש מה השקר.

6.פנטומימה של פתגם.

ציוד: מנחה וידע מוקדם של פתגמים.

משחק הפתגמים. הבנות מתחלקות לשתי קבוצות. קבוצה א' בוחרת בלחש פתגם ובוחרים מישהיא שיכולה להדגים אותו בפנטומימה. הקבוצה השנייה צריכה לנחש מה הפתגם. אח"כ מתחלפים.


7.ריקוד גאוגרפי.

ציוד: מנחה ומוזיקה.

ריקוד לפי פקודות. מחלקים אותם לזוגות ומשמיעים מוזיקה.  

כשצועקים "תל אביב", כל אחד צריך להסתובב סביב עצמו.

"         " חיפה "    "   "       להרים רגל ימין.

"        " ירושלים " "    "      לעמוד.

"         " באר שבע"  "     "       להרים יד שמאל.

מי שטועה, נפסל. 

8.ריקודי בטן.

ציוד: מטפחות גדולות צבעוניות, מוזיקה.

תחרות של ריקודי בטן. מחלקים לכולן צעיפים. הן צריכות לקשור את הצעיף על המותן. משמיעים להן מוזיקה מתאימה והן צריכות לרקוד כך שהסולטן יתרשם וייתן להן פרסים.

9. מספרת ז'קלין.

ציוד: סיכות שיער, קשתות, קוקיות וכו'.

מתאים בעיקר לבנות - ולבנים עם שיער ארוך, או לכאלה שחולמים להיות ספרים כשיהיו גדולים.

כולן מוזמנות לטקס חלוקת פרס האוסקר על התסרוקת המוצלחת ביותר. מחציתן הן שחקניות, מחציתן מעצבות שיער. יש להכין סרטים, קשתות, סיכות, קוקיות – רק לא כינים!

בכל זוג מתחילה מעצבת השיער לעצב את תסרוקת השחקנית.

כשכולן מוכנות, כל שחקנית עולה בתורה לבמה ואומרת משפט לגבי הסרט בה היא הופיעה. אח"כ עולות מעצבות השיער ומספרות מה היה הכי קל ומה היה הכי קשה בתסרוקת שהן עיצבו.


10. משחק הפנטומימה.

ציוד: עפרון, פתקי נייר כמספר הילדים.


יש ילדים שאוהבים להופיע בפני קהל,ויש אחרים שהם מעט ביישנים. המשחק הזה יכול לשלב מצוין בין שני ילדים, אחד עםבטחון עצמי והשני, מעט ביישן.

מכינים פתקים בזוגות: שני פתקים עםהאות א', שניים עם ב', וכו'. מערבבים את הפתקים. כל ילד מושך פתק והולך לאתר את בןזוגו האלפאבתי.

לאחר שנוצרו הזוגות, אפשר לתת להם גםלהתחלף ביניהם, אם רוצים.

כעת כל זוג צריך לשבת במקום משלו,להכין נאום קצר על כל נושא שעולה על דעתם. הילד ה"אמיץ" יעמוד ראשוןוינאם. הביישן יעמוד מאחוריו, כשידיו עוברות מתחת לבתי השחי של הראשון. כשהראשוןידבר, השני יעשה את התנועות המלוות את הנאום.

כדאי להכין מצלמת וידאו ולצלם אותם – יש קטעים שיהיו כל-כךמצחיקים, עד שחבל יהיה לא להנציח אותם.


11. יום הולדת טקס האוסקר.

ציוד: מספר סטים לאיפור ילדות, יריעת בד אדום פשוט ולא מחליק באורך 3-4 מטר, צעיפים, מחרוזות, מצלמת וידאו עם צלם צמוד.

הילדות כבר בנות 9-10 והן כבר הספיקו לראות אי-אלו סרטיםומכירים שחקנים ושחקניות מתוכניות הילדים.

כל מה שצריך לקראת יום ההולדת הזה הוא לגייס כמה אמהותנוספות שיודעות מעט לאפר ולהלביש. אם האמהות עסוקות, בקשו מהבת הגדולה יותר שתזמיןכמה מחברותיה – הן יתלהבו מאד לאפר ולקשט. גם הנערות עסוקות מדי? נסו לגייס כמהסבתות: הן ודאי יודעות לאפר. הפעם האיפור לא נועד להסתיר קמטים להראות פנים צעירותיותר, אלא להפך: לנסות לבגר פנים צעירות – ומה קל מזה? בקשו מבן בוגר או חברהקרובה להצטייד במצלמת וידאו ולצלם את כל האירוע.

ספרו לילדות שהיום יום ההולדת הוא בסגנון טקס חלוקתפרסי האוסקר, רק שהפעם זה לא יערך בהוליווד המהוללת, אלא בביתכם הקט. כל ילדהצריכה להחליט את מי משחקני תוכניות  הילדים,מהפסטיבלים של שירי הילדים או מסרטי הילדים, היא רוצה לגלם. כל ילדה צריכה לבחורפריט או שניים שתוסיף לבגדיה, איפור כלשהו שאחת המתנדבות תאפר אותה והכי חשוב: היאצריכה להכין נאום משכנע. בנאום היא צריכה להסביר מדוע הדמות שהיא בחרה ראויה לקבלתפרס האוסקר המהולל!

בקשו מהילדות להחליט ביניהן על פי איזה סדר תעלה כל אחתעל ה"שטיח האדום", תעבור עליו מקצה לקצה ולשאת נאום קצר ומשכנע ככלהאפשר. הן לא מצליחות להחליט? הכינו פתקים עם מספרים כמספר המשתתפות ועשו הגרלה.

כמובן שיש למנות מראש ועד שיבחר בנאום הטוב ביותר,בדמות הדומה ביותר ועוד אלמנטים חשובים, עליהם מחליטי ם מראש.למשל: מי הכי מצחיקה?מי שרה הכי יפה – אם החליטו לשיר? חשוב לספר לילדות מה הקריטריונים לבחירת המנצחות,כדי יידעו במה להשקיע את מאמציהן.

תכינו פרסים למנצחות ופרסי ניחומים לכל מתמודדת שלאעברה את האודישין.( החוויה היא ההכנות וההתרחשות – הפרסים ממש לא חשובים כאן.)

אפשר כעת לעשות להפסקה מתודית ומלודית– לא ללמידה, כיאם לאכילה. תנו לילדות ליהנות, לדסקס, לצחוק – אל תזרזו אותן.

לפני העוגה, הגיע זמן ההקרנה: תקרינו לפניהן את הסרטשצולם. גם אם המתמודדות לא יהפכו לשחקניות ממש, אין ספק שהסרט הזה יזכה במחיאותכפיים!!!

בקשו מהן להחליט על שם לסרט ובחרו בשם המוצלח ביותר, עלפי הצבעת הרוב.

מזל טוב!


12.משחקי בלונים ביום ההולדת.

ציוד: בלונים בכמות גדולה, נייר דבק,חיצי הטלה קטנים, לוח גדול, חוטי קשירה, צבעי מאכל, משפך.

שמענו ,ראינווהתפלאנו על המחירים שההורים משלמים לימי ההולדת של הילדים. אבל כמובן שאפשר גםאחרת. אפשר לארגן לבד יום הולדת מוצלח ומהנה, גם מבלי להשקיע אלפי שקלים ובלישנעבוד על זה חודשים 24/7.

אז מה אפשר לעשות?

למשל, אפשר לארגן יוםהולדת של בלונים. קונים כמות גדולה של בלונים ומארגנים את המשחקים הבאים.

בשלב ראשון, מציעיםתחרות של ניפוח בלונים. כל ילד – או כל ילד שרוצה בכך – מנפח בלון עד שהבלוןמתפוצץ. זוכה מי שמפוצץ את הבלון שלו ראשון.

כעת קושרים את פתחיהבלונים המנופחים כדי שהאוויר לא ייצא. מבקשים בכל פעם זוג מתנדבים. קושרים לכלמתנדב שני בלונים מקדמת הבטן ושניים מאחורי הגב. שני הילדים צריכים להתנגש זה בזהעד שאחד מהם מצליח לפוצץ את כל הבלונים של הילד השני. זוג המתנדבים הבא חוזר עלהמשחק, עד שאתם מרגישים שהמשחק נגמר.

המשחק הבא: על מקלארוך – למשל , מקל של מטאטא – קושרים בחוטים ארבעה בלונים מנופחים. יש להתאים אתאורכי החוט כך שהבלון ימצא בגובה הפה של הילד המשתתף. נותנים לכל ילד קיסם שיניים.הילד צריך להחזיק את קיסם השיניים בין שיניו ולנסות לפוצץ את הבלון שלידו. מישמצליח לפוצץ ראשון את הבלון שלו, זוכה.

המשחק הבא הוא שיא הבידור,אבל צריכים לשחק אותו בחצר או בגינה שמתחת לבית . משיגים לוח גדול – קרטון ביצוע, לוחמגנטי גדול, קרטון של קופסא גדולה שפרסתם או אפילו לוח שולחן של פיקניק.

מכינים מראש בלוניםמיוחדים: מכינים כוסות מים כשבכל כוס ממיסים מעט צבע מאכל. יהיו מים ירוקים,צהובים, אדומים, כחולים. אפשר גם לערבב כחול ואדום כדי לקבל סגול, כחול וירוק כדילקבל טורקיז, אדום וצהוב כדי לקבל כתום. ככל שיהיו לנו יותר צבעים, הילדים ישמחויותר.

בעזרת משפך מוזגיםמים צבעוניים לכל בלון ורק אחר כך מנפחים אותו. אין צורך לנפח אותו לגמרי – מספיק ניפוחמועט.

מצמידים את הבלוניםהמנופחים והמכילים מים צבעוניים ללוח שהכנתם מראש, בעזרת נייר דבק. את כל ההכנותהאלה יש לעשות מראש ולהביא את הלוח המוכן למשחק, לאחר שהם יצאו לחצר.

כעת ציידו כל ילדמשתתף בחיצי הטלה קטנים. עליהם לקלוע לבלונים. כשאחד הילדים יקלע לאחד הבלונים,המים הצבעוניים ישפריצו לכל הכוונים. ומי שלא ראה את שמחת בית ההשפרצה, לא ראהשמחה מימיו!

יום הולדת שמח!

  


13.הקול וההד

מבקשים מהילדים לשבת במעגל. מסבירים את המשחק: הילד הראשון פונה לילדה שמימינו ושואל שלוש שאלות. הילדה שמימינו נקראת "הקול" משום שהיא אמורה לענות. מימינה של הילדה יושבת ילדה אחרת, שנקראת "ההד". כעת הילד הראשון פונה ל"קול", לילדה שמימינו, ושואל אותה שלוש שאלות. למשל

-מה שם הרחוב בו את גרה?

-מה שם החברה הכי טובה שלך? 

- מה התחביב שלך?

 הילדה שהיא "הקול" לא עונה בכלל. מי שעונה במקומה זאת הילדה היושבת לימינה, שהיא "ההד". אם הילדה שהיא " הקול" מתבלבלת ועונה במקום "ההד" או צוחקת, היא נפסלת. במקומה נבחר "קול" חדש ו"ההד" ממשיכה לענות במקום ה"קול" החדש.


 14  אבן , נייר בלי מספריים

ציוד: אבנים בצבעים שונים ובצורות שונות, או עפרונות בצבעים וגדלים שונים, צדפים בגדלים שונים וכו'. 

הילדים עומדים במעגל. במרכז המעגל מניחים אבנים בצבעים שונים ובצורות שונות, או חפצים קטנים אחרים, למשל: עפרונות בצבעים וגדלים שונים, צדפים בגדלים שונים וכו'. חשוב מאד שמספר החפצים יהיה שווה או גדול ממספר הילדים המשתתפים

קושרים את העיניים לכל המשתתפים. חשוב שיהיה מבוגר או ילד גדול יותר , עם דף נייר ועט או טלפון נייד. כל אחד מהמשתתפים ניגש לערימת החפצים ובוחר חפץ כרצונו. עליו למשש אותו, אבל לא להציץ! לאחר שסיים, עליו להניח את החפץ שבחר בצד, כדי שילד אחר לא יבחר אותו חפץ.

לאחר שכל הילדים בחרו חפצים, המבוגר – שרשם כל שם של ילד ותאור החפץ שבחר – יחזיר את כל החפצים למקום ויערבב אותם.

הילדים מורידים את כיסויי העיניים, ניגשים לפי תור לערימה ומנסים לזהות את החפץ שבחרו קודם

אם מחפשים עוד תעסוקה לילדים, אז הנה רעיון באדיבות מוזיאון ישראל: אבן, נייר ומספריים

.


מה אתם מציעים? אנא כתבו:

sabaandsabta@gmail.com

הרבה אושר וחיים טובים

קורה שורץ