משחקים ליום הולדת 6 -5 .


1. משחק ליצירת אוירה.

ציוד: אטבי כביסה במספר של פי 5 ממספר המשתתפים.

הילדים עומדים במעגל. נותנים לכל ילד 5 אטבי כביסה. מסבירים להם שהם צריכים להצמיד את אטבי הכביסה לבגדים, אבל יש להסביר גם את מטרת המשחק: כל ילד צריך לחטוף כמה שיותר אטבים מילדים אחרים, להצמיד אותם לבגדיו ולשמור שלא יחטפו ממנו אטבים. מנצח מי שמצליח להצמיד לעצמו את המספר המרבי של אטבי כביסה.

2. משחק ליצירת אוירה.

ציוד: המנחה!

מסדרים את הילדים במעגל. מסבירים להם שכשהמנחה מושיט יד פתוחה, כל ילד צריך לצחוק. כשהמנחה מושיט אגרוף, כל ילד צריך לעשות פרצוף בוכה.

3. העיקר הכיוון - לא הכוונה...

ציוד: בקבוקים ריקים עם פיה רחבה, נרות, חוטים עבים.

כל פעם מבקשים זוג ילדים מתנדבים. קושרים להם מאחור, בגובה סביר ובעזרת חוט, את הנר. מבקשים מהם לנסות להשחיל את הנר לתוך הבקבוק. מנצח מי שמצליח להכניס ראשון את הנר שלו לבקבוק.                        

   

 4. משחק של תנועה ושל זריזות.

"כיסאות מוזיקליים"

 ציוד: מנחה, דיסק עם שירים עליזים, כסאות.

מסדרים במעגל צפוף מספר כסאות באחד פחות ממספר הילדים הנוכחים. אומרים לילדים שהם צריכים להסתובב סביב הכיסאות בקצב המוזיקה. ברגע שהמוזיקה מפסיקה, כל ילד צריך לשבת על כסא. מי שלא הספיק, נשאר לשבת בצד. בכל סבב שבו מורחק ילד, מרחיקים גם כסא אחד.

5. לא לצפצף - לשרוק!

ציוד: כובעים עם מצחייה, משרוקיות כמספר הילדים המשתתפים.

מחליטים מראש כמה ילדים משתתפים בכל סבב. אם מחליטים על 3, יש להכין 3 כובעים ו-3 משרוקיות.

לכל כובע קושרים מקדימה, על המצחייה, משרוקית. חובשים לילד את הכובע על הראש. הוא צריך לנסות לתפוס את המשרוקית בפה, ללא עזרת ידיים, ולשרוק. מנצח מי ששרק ראשון.

6. התנגשות חזיתית עם כריות אויר.

ציוד: בלונים מנופחים, חוטי קשירה.

מבקשים כל פעם זוג מתנדבים. קושרים להם על המותניים מקדימה שני בלונים מנופחים, ועוד שני בלונים מאחור. הם צריכים לנסות להתנגש זה בזה עד שהבלונים יתפוצצו.

 


נהג זהיר 

7.  תחרות "הנהג הזהיר" מתחילה בגיל צעיר.

ציוד: מכוניות צעצוע,חוטי קשירה.

 הילדים מתחלקים לשלשות. כל ילד בשלשה מקבל מכונית קטנה, קשורה לחוט לא דק מדי  ולא ארוך מדי. כשסופרים עד שלוש, שלושת הילדים צריכים להעביר את המכונית מקיר אחד לקיר שממול, מבלי שהמכונית תתהפך או בלי שתתנגש בחפץ – בקיצור, ללא תאונות. מי שמגיע ראשון, זוכה.

אח"כ עורכים תחרות בין המנצחים.



                                        

8. משחק "חמשת החושים".

ציוד: פיסות בד, פירות, ירקות, ממתקים, צעצועים שמשמיעים רעש, צילומי תמונות - ראו פירוט בגוף המשחק.

הרעיון המרכזי לחגיגת יום הולדת "חמשתהחושים" הוא הפעלת החושים של הילדים לניחוש החפצים השונים. הדבר הנחמד הואשניתן לערוך את המשחק גם לגילאים צעירים וגם לגילאים מבוגרים יותר. יום ההולדת הזהדורש הכנה מוקדמת, אבל העלויות מזעריות.

 

תתחילו בביקור אצל התופרת השכונתית. אין כזאת כיון שישלידכם רק קניונים? גם ברוב הקניונים יש חדר נחבא אל הכלים (או אל המרתף) שבו ניתןלעשות תיקוני תפירה. כדאי לכם להכיר את השרות, גם כדי שתוכלו להשתמש בו גם לצרכים עתידייםשלכם.

בקשו מהתופרת שאריות של בדים במרקמים שונים: קטיפה,משי, כותנה, פליז, מלמלה, ג'ינס, סריג וכו'.

אפשר להסתפק גם בפיסות קטנות של בד – הרי אין חולקים עלכך שלא תלכו לתפור מזה חלוק...

לאחר הקטיף הראשון הזה, כנסו לסנדלר ובקשו ממנו כמהפיסות עור : חלק, מחוספס, לק – מה שהוא יכול לתת לכם.

כנסו לחנות סדקית וקנו רוכסן אחד, חוט תפירה, גומי(אולי זה עוד יעזור לכם בעתיד להחליף את הגומי בתחתוני הילד), סיכת בטחון , וכו' –כל זה בהנחה שאתם חפים מכל כשרון תפירה ואין בביתכם שום פריט שקשור לנישה הזאת.

כנסו לירקן השכונתי והצטיידו בפירות ובירקות: תפוז,לימון, תפוח עץ, אגס, שזיף, אפרסמון, מלון, עגבנייה, מלפפון, פלפל – רק אנא: לאחריף! – צנונית, חסה, קולרבי, כרוב, כרובית וכו'.

מכאן, לחנות הממתקים: חלווה, שוקולד מריר, שוקולד חלב,ופלים, ביסקוויטים,מרשמלו, סוכריות גומי.

כנסו לפיצוחיה וקנו אגוזים, שקדים, צימוקים, פירותיבשים.

חפשו בארון הצעצועים את כל הצעצועים המשמיעים קולות:פעמון, מכונית שנוסעת, בובה מדברת, קובייה,כדור ועוד.

הצטיידו במטפחות ראש כדי לקשור את עיני הילדיםה"נבחנים".

וכעת, ליום ההולדת.

נתחיל בחגיגת יום הולדת לגילאי 5-6.

הסבירו לילדים שחוגגים יום הולדת של חמשת החושים ושאלואותם אם הם יודעים מהם חמשת החושים. אם עדיין לא יודעים, הסבירו להם. בקשו מאחדמבני המשפחה – אח בוגר, סבא או סבתא - שייקח דף נייר וירשום את שם הילד שמנחש נכוןויוסיף לו נקודה בכל ניחוש נכון.

קשרו לכל ילד , לפי תור, את העיניים.

התחילו מחוש הריח. החביאו את הפירות בשקית לא שקופה.קרבו בכל פעם פרי אחר לאפו של הילד ושאלו מה הוא מריח: תפוח? תפוז? גויאבה? אגס? קלמנטינה?בצל?

לאחר שכל הילדים הריחו פירות , עברו לחוש המישוש. תנולכל ילד למשש פיסת בד אחרת. הם לא יכולים לנחש אם זאת קטיפה או משי, אבל יכוליםלומר אם הבד חלק, רך, מחוספס וכו'. חלק מהם ודאי יכולים לנחש יותר במדויק.תנו להםלנגוע ברוכסן, בגומי, בחוט תפירה, בחבל – או כל חפץ אחר מאותה משפחה.מותר – ואףרצוי – לומר להם מראש מאיזו "משפחה" החפצים שהם צריכים לנחש.

ונעבור לחוש הטעם, בהנחה שבינתיים הילדים קיבלו אתהכיבוד העיקרי – פיצה, נקניקיה או כל כיבוד אחר, לכן אפשר לעבור לממתקים וקינוחים.

תנו בכל פעם לילד - שעיניו קשורות – לטעום דבר אחר, בביס אחד: בננה, חלווה, במבה, ביסלי, פופקורן,שוקולד, סוכריית טופי, מרשמלו, ביס אפרסק, פרוסת תפוח, ביס אפרסמון  וכו'.

נעבור לחוש השמיעה: החביאו בשקית אטומה פעמון וצלצלובו, בובה מדברת, מכונית נוסעת,  כלב צעצוע נובח, הקפיצו כדור, זרקו קובייה, קרעו דף נייר וכו'.

אחרון-אחרון חביב: חוש הראיה. הראו להם תמונות שצילמתםמספרי ילדים: כיפה אדומה, זהבה ושלושת הדובים, פינוקיו, אצבעוני וכו'. כל ילד,הפעם כמובן בעיניים גלויות, צריך לזהות את הסיפור שהתמונה נלקחה ממנו.

לילדים בגיל 7-9 אפשר לחזור על אותו נושא, אבל הפעם אפשרלהעמיק את השאלות ולדייק יותר. במישוש הם צריכים לפענח בדיוק את סוגי הבדים. סבירשהם יזהו גם ריחות של צמחי תבלין. שמיעתם החדה תזהה צלילים של שירים מוכרים-וכיום, עם כל תוכניות הריאליטי על זמרים, זה די ריאלי לצפות שהם מכירים הרבהשירים. בחוש הראיה, הראו להם תמונות של מבנים מפורסמים בעולם – מגדל אייפל, פסלהחרות, החומה הסינית, מגדל פיזה וכו'

9 משחק יום הולדת בשרות עצמי.

ציוד: לחמים פרוסים - כשתי פרוסות לכל משתתף-, ארבעה סוגי ממרחים, ירקות חתוכים לקישוט.

אם מחפשים רעיון נחמד לארגון יום הולדת לגילאי 5-6 ואףלנכדים גדולים יותר, במאמץ מזערי , ללא הוצאות גדולות ועם תוצאות מלהיבות, הנה אחדכזה לפניכם..זה כולל גם הכנת הכיבוד, גם קישוט המזון, גם משחק חברה – וגם העלויות נמוכות.

נחזור לכיבוד של פעם:למשל, כריכים מגוונים. נכין לחמיםפרוסים – כשתי פרוסות לכל ילד – וקעריות עם ממרחים שונים: חומוס, אבוקדו, חמאתבוטנים, סלט ביצים ועוד – כיד הדמיון והניסיון הקולינארי של כל אחד ואחת מכם.הכינו סינרים לכל ילד – אפשר לרכוש סינר כזה ב- 3 שקלים ליחידה. אם רוצים"להתפרע", הוסיפו גם כובע מנייר לשף הטבחים – בשני שקל היחידה.



הושיבו את הילדים המצוידים בסינר, אולי גם בכובע ובסכין מריחה לא חדה . בקשו מהילדים להכין כריכים.הכינו ירקות חתוכים לקישוט, לטעם ולתוספת ויטמינים. אפשר להכין פרוסותמלפפון, עגבניות שרי חצויות, זיתים מגולענים, עלי פטרוזיליה, רצועות פלפלים בצבעיםשונים – ירוק, כתום, אדום,- פלחי צנוניות וכו'. תנו לילדים לקשט כרצונם. הראו להםשאפשר גם ליצור ציורים מהירקות.למשל אפשר ליצור פרח, בית, בובה וכו'. יש דוגמא אחת פשוטה למתן השראה.


כשנגמר שלב ההכנות, קשרו את עיניו של כל אחד מהילדים,  כל אחד בתורו, בקשו ממנו לסתום את האף – כדי שחוש הריח לא יעזור לו . אומרים שאם האףסתום, אפשר לנגוס בצל ולהאמין שזה תפוח עץ. לא ניסיתי וגם לא מציעה שתעשו ניסיוןכזה על ילדכם – ובודאי לא על ילד אחר.

נחזור למשחק: תנו לכל ילד לטעום משני כריכים.מותר לולנגוס רק ביס אחד. על הילד לנחש מה הממרח שעל כל כריך. בקשו מראש שיהיה "שופט" אחד שירשום את התוצאות. כשאחד הילדים עם עיניים קשורות ואף סתום,כל האחרים צריכים להמתין מבלי לעזור או להפריע, כדי שהשיפוט יהיה הוגן.

תתפלאו לראות איזו שמחת יצירה, איזו יצירתיות וכמה צחוקיםאפשר להפיק ממספר כריכים!



10. משחקי דיון ומיון.

ציוד: תמונות של צעצועים, קופסאות נעליים.

לילד יש יום הולדת ומחליטים הפעם לארגן את זה לבד, בטעם של פעם ואולי בטעם של עוד? כל מה שנדרש זהמעט זמן וארגון מוקדם. המשחק הפעם יעסוק במיון של תמונות צעצועים על פי נושאים.

כנסו לחנות צעצועים של רשת גדולה ובקשו קטלוג. גם חוברות פרסום של רשתות מסחר גדולות יכולות לתרום תמונות.אם, כפרפרזה למה שפרופסור קרסו אומר: " אין לכם זמן, מקום חניה, חשק להית בפקק או שהחנויות סגורות" – אפשר להוריד תמונות  מהאינטרנט ולהדפיס מגוון צעצועים.

כנסו לחנות נעלייםובקשו חמש – שש קופסאות נעליים ריקות.

החליטו מראש מה סוגיהצעצועים שתבקשו מהילדים למיין והדביקו על כל קופסא דגם. למשל, על קופסא המיועדתלכלי תחבורה הדביקו תמונה של מכונית, על קופסת כלי מטבח הדביקו ציור של סיר וכו'.

שבו עם הילדים הגדולים יותר, כל אחד מצויד  בזוג מספריים ומיכל מלא בסבלנות, וגזרו מלבנים של צעצועים שונים: בעלי חיים, מכוניות , אופניים,בובות, כלי נגינה, משחקי קופסה, משחקי לגו, כלי מטבח – כל מה שעולה על הדעת. החליטומראש מה מספר הסוגים הרצויים לילדים. יש לגזור מלבנים כמספר הילדים המוזמנים כפול5 או 6. למשל, אם מצפים לחמישה – עשר ילדים, יש להכין 75 מלבנים. כשנערמים מספיקמלבנים, אפשר להפסיק ולהתנחם בסוכריה (אחת לכל ילד, לא אחת משותפת לכולם...).

כשמגיעים הילדים המוזמנים ליום ההולדת, בקשו מהם להסתדר במעגל. התחילו מחתן יום ההולדת ובקשו מהילדים שכל אחדיספור בתורו. למשל, אם הילד החוגג אומר:" אחד", הבא אחריו יאמר   "שתיים" וכך הלאה עד שש. אחרי שש, חוזרים שוב לאחד, שתיים וכו'. כל ילדחייב לזכור מה המספר שהוא אמר.

כעת בקשו מכל הילדים שמספרם אחד לעמוד ליד דלת הכניסה, למשל. אלה שמספרם שתיים יעמדו בפינה – לא כעונש,הכוונה לפינת האוכל, וכו'. כל קבוצה תקבל ערימה של תמונות צעצועים והם צריכיםלמיין אותם לקבוצות: בעלי חיים לחוד, כלי תחבורה לחוד, כלי מטבח כו'. על שולחןנפרד ממתינות הקופסאות לכל סוגי  הצעצועים.

אם אתם רוצים לגרום לילדים להתווכח ולהחליט, אתגרו אותם. שימו, למשל , תמונה של קוף  מנגן על תוף. האם זה שייך לבעלי חיים או לכלינגינה?

סימבה רוכב על בימבה? לאיזו קופסא יגיעו שניהם?

והנה ארנבת נוסעת ברכבת! באיזו תחנה ירדו?

 דונלד דק אוכל מסיר מרק – זה שייך למטבח  או זה סתם ברווז – ואפילו לא ברווז עיתונאי...

אם קבוצת ילדים מסוימת מתקשה להחליט, הציעו להם להצביע – שעור קטןבדמוקרטיה. לאחר שכל הילדים יסיימו להתווכח, להתמקח, לדמיין ולמיין – אפשר לעבור למשחק הבא או לכיבוד.

כך הילדים בילו ביחד, תרגלו  שיתוף פעולה בקבוצה וקיבלו עודרעיון למתנה שיבקשו מההורים בחג הבא.

11.משחק לשיפור הציור.

ציוד: דפי נייר כמספר הילדים ועפרונות באותו מספר.

יש להכין מראש על כל דפי הנייר התחלה של ציור כלשהו: כמה קוים ישרים או מתעגלים - מה שתבחרו. העיקר שעל כל הדפים יופיע אותו ציור - נכון יותר, אותה התחלה של ציור. כל ילד מקבל דף ועפרון ורושם  סימן היכר - לא את שמו-, על הדף. כל ילד משלים את הציור כרצונו. לאחר שכל הילדים סיימו לצייר, אוספים את הדפים, מערבבים אותם ומעבירים אותם שוב בין הילדים. כל ילד מתבקש להציץ בכל דף ולרשום קו בתחתית הדף רק אם הוא אהב את הציור. כשכולם סיימו את הביקורת האמנותית, כל ילד סופר כמה קוים יש על הדף שלפניו ורושם את המספר למעלה. 

כעת מתחילים להכריז: ילד שחושב שבידיו מספר גבוה של קוים, מוזמן להכריז על המספר בקול רם. אם יש ילד שבידיו דף עם מספר יותר גבוה, שיכריז - עד שמכריזים על דף - או שניים - שקיבלו הכי הרבה קוי הצבעה. אלה הם ציירי העתיד. הילדים שציירו כך, מוזמנים להזדהות.

מזל טוב!

12.משחק עם מתנות יום ההולדת.

ציוד: מתנות יום ההולדת, שתי סלסילות בינוניות וסלסלה גדולה.


הילד גדל בעוד שנה ואתם מחליטים לחגוג לו יוםהולדת. בדרךכלל, הילדיםהאורחים באים מצוידים במצב רוח טוב,בביגוד חגיגי ובמתנהקטנה – או גדולה,תלוי במידתהקרבההמשפחתית,החברות או בגודלהמתנה שהם קיבלו מילדכם.

במקום לרכז את כל המתנות בסלסלה אחת, חלקו אותן שווה בשווה בשתי סלסלות.אם מספר המתנות לאזוגי או שכמה ילדים קנו יחד מתנה משותפת,הכינו גם אתם מראשמספר מתנות קטנות,רק כדי ליצור איזוןבין מספר המתנות.

והנההצעה למשחק:הילדים מתבקשיםלספור אחד, שתיים,אחד,שתיים וכו'.כל ילד מתבקש לזכור מה היה המספר שלו.כעת כל הילדים שמספרםאחד יצרו טור בימין החדר,וכל הילדים שמספרםשתיים יצרו טור ממולם.בקצה המרוחק של החדרתהיה סלסלה גדולה.בהנתן סימן,הילד הראשון בטוררץ לסלסלה הקטנה של הטור שלו,שולף מתנה,רץ,מניח את המתנה בסלסלהה גדולה וחוזר לסוף הטור.רק אז יוצא הילדהשני למשימתו.

מנצחת  הקבוצה שסיימה את משימותיה ראשונה.

מזל טוב!

יום הולדת שמח!

13.אבנים מתגלגלות.


ציוד: אבנים, צדפים, עלים - מה שאפשר לאסוף בסביבה וצבעים, עיתונים ישנים.


יום הולדת – חגיגה נחמדת. אתם מחפשים הפעלה לילדים שתרתק אותם, תשמח, תעורר יצירתיות וגם תוכל לשמש כמזכרת אותה יוכלו לקחת הביתה? כל מה שזה מחייב זה כמה שעות של טיול עם חתן או כלת יום ההולדת לאיסוף חומרים. יש עוד אחים צעירים יותר או מבוגרים יותר בבית? צרפו את כולם למשימות. זה גם גיבוש מוצלח וגם מקל על השלמת המשימות. יש רק לדאוג לערוך את ההכנות מספר ימים לפני יום ההולדת, כדי להספיק לסיים הכל.


אל תשכחו לקחת אתכם שקיות, סלסלות, או כל כלי קיבול אחר שבהישג היד ולא יכביד על הרגליים בהליכה ובאיסוף.


אז מה נאסוף? אם אתם גרים באזור הררי, לכו לאסוף אבנים. רצוי אבנים לבנות או בהירות, לא גדולות מדי – לא סלעים ! גם לא אבנים קטנות מדי, כיון שאמורים לצבוע אותם.


אם אתם גרים באזור הים, לכו לחוף ואספו צדפים.


אתם גרים בעיר? אספו עלים יבשים או ענפים קטנים, שזרוקים ליד עצים או השיחים.


בחזרה הביתה- הכניסו הכל לקערה , הוסיפו מים ומעט סבון ותנו לחפצים שאספתם לנוח ולהתנקות תוך כדי מנוחה. נערו מדי פעם, החליפו למים נקיים וסננו. זה כבר מבטיח פעילות משותפת עם ילדי הבית וכפי שנאמר: ההנאה היא לא מהגעה למטרה, אלא מהדרך לשם.


לאחר הסינון, פרסו את כל האבנים או הצדפים במרפסת לייבוש.


כעת, מתחילים להכין את משטחי העבודה. הכינו שולחנות בבית או במרפסת / גינה / החצר של הבניין וכסו אותם בעתונים ישנים, כאלה שנותרו מבלי שעטפתם בהם דגים. הצמידו היטב את נייר העתון עם סלוטייפ בפינות, כדי שהשולחן לא יתלכלך. פזרו על השולחנות את האבנים / צדפים / עלים / ענפים קטנים ופזרו גם צבעים רבים. כשיגיעו האורחים, הזמינו אותם לשעת יצירה. כל ילד יבחר מספר חפצים, צבעים ויתחיל לצבוע כרצונו.


אפשר לעשות כל מיני קומפוזיציות מהיצירות של הילדים. אם בא לכם, אפשר לתת להם גם דבק כדי שידביקו את החפצים המצוירים על קרטונים, או להניח את האבנים הצבעוניות בתבנית ביצים, למשל. יש כעת תבניות ביצים שקופות ואפשר להניח בהן את האבנים המצויירות וזה עושה רושם ממש. אפשר לגזור את התבנית לחלקים וכל ילד יקבל חלק אחד להצגת האבנים שהוא צבע. הכל תלוי בהספק העבודה שלהם.


כך יוכלו הילדים לחזור לבתיהם עם יצירה מושלמת – ונקווה שהפעם הוריהם לא ימשיכו לשמור על היצירה החדשה כמו תמיד, בפח הזבל.


מזל טוב!


14. .מי הזיז את הגבינות?


זה משחק שמשחקים בחלל סגור: סלון של בית, אולם קטן לעריכת ימי הולדת וכו'.

מחלקים את האורחים לשתי קבוצות. מנחים את כולם להביט טוב-טוב סביבם ולנסות לזכור את מקומם של כל החפצים הניידים שבחדר.

לאחר מספר דקות, כשכולם כבר סיימו להתבונן, מוציאים החוצה – או לחדר אחר – את אחת הקבוצות. הקבוצה הנותרת צריכה להזיז 5 חפצים ממקומם למקום חדש.

הקבוצה החוזרת צריכה לגלות מה החפצים שהוזזו ועליהם להחזירם למקומם המקורי.

אחר כך מחליפים בין הקבוצות. מנצחת הקבוצה שגילה נכון את מספר החפצים המוזזים המירבי.


15. נסה להרים את זה!


ציוד: פרס קטן.

הנה משחק מאד נחמד, שיגרום לצחוק ומצב רוח טוב. תכינו פרס: צעצוע נחמד, שוקולד או כל דבר אחר שעולה על דעתכם.

בקשו מכל הילדים להסתדר במעגל, עם הגב למרכז המעגל ולפרס. בקשו מהם לשלב ידיים. כעת ספרו להם שהם צריכים לנסות להרים את הפרס מבלי לנתק את הידיים. הראשון שיצליח לעשות זאת, יזכה בפרס. כל האחרים יזכו בצחוק מתגלגל